brimikshallon

Alla inlägg under januari 2012

Av Kerstin Frithiof - 9 januari 2012 09:34

Puh, kloklippningen klar och nu har vi en  h e l  ostyckad vecka framför oss matte och hunden. Varken hunden eller matte är särskilt förtjusta i helgdagar.. -Dom verkar lite  d ä s t a,  menar vi, och vi gillar när det rör sej. Inte så att vi är nåra hålligångare, men det är skönt när affärer är öppna och det är liv och rörelse på stan, tycker vi..

Mattes trädgård har fått fnatt.. Inte nog med att vi har  s o l s i c k o r,  nu har mattes  k v i t t e n b u s k e   också fått blommor. Fyra stycken vackra, eldröda blommor lyser från absolut bladfria kvistar..

Inomhus har matte vad hon på skoj kallar sitt "orangeri", en del av vardagsrummet, där det är gott om ljus från stora, dragiga fönster. Där står diverse träd, som matte dragit upp från kärnor, plus en del annat stort och exotiskt. Förra julen petade matte ner en mandel i en kruka, och det blev en liten planta. Tyvärr gick det spinn på det lilla trädet, och när matte skulle spruta för spinnet, tog hon sin vana trogen i ordentligt, så plantan dog. Matte grämer sej fortfarande..

Av Kerstin Frithiof - 8 januari 2012 18:16

Ja, det är inte  j a g  som frågar så. Matte tycker det går långsamt med ljusökandet. Det är fortfarande lika mörkt, tycker hon.. Hon är lite  o t å l i g  ibland min matte. Och vill att det mesta ska ske på studs..

Det är söndadskväll och vi har varit i skogen en och en halv timma.. Jag hade matte i koppel hela tiden.. Inte för jag tror hon ska  s m i t a , men det är slirigt och halkigt på sina ställen och det är bäst att hålla koll på henne så hon inte går på öronen..

Förra veckan var lilla mor här och därför blev det inte nåt  k l o k l i p p a n d e  i måndags morse. (Den aktiviteten brukar vara förlagd till måndagsmorgnarna).  Det är väl inte så väl så jag slipper det i morron också.. Matte är inte så förtjust i att göra den här pedikyren. Det har hänt en och annan gång att hon klippt lite för mycket.. Jag tror det har gjort mer ont i henne än i mej dom gångerna.. Fast.. ärligt talat är det ganska bagatellartat att få tassarna ansade. Jag sitter i mattes knä och försöker slappna av och matte tar små försiktiga klipp.. och sen får jag frukost och kissvandring!! Vi har det rätt bra matte och jag!!

Av Kerstin Frithiof - 8 januari 2012 12:38

Jo, det här  s o f f h o p p a n d e t. Det som matte och jag har något divergerande (märker ni vilka fina ord jag svänger mej med?) meningar om.. Nu har jag lärt mej bli lite falsk så jag jag hoppar upp och lägger mej där när matte inte är tillstädes (fint ord igen!).

När så matte kommer hoppar jag ner igen.. Bara för att göra henne lycklig.. Matte påstår att den  v e r k l i g a  lyckan skulle infinna sej om jag  i n t e  hoppade upp över huvud taget.

Om jag lät bli att a) ta mej upp i soffan, b) dra ner och mörda pläden och c) försöka öppna garderobsdörren  d å  skulle matte känna sej lycklig.. Ordentligt och hundraprocentigt lycklig..

Av Kerstin Frithiof - 7 januari 2012 09:58

Matte har bestämt sej: Ingen resa till Hundöarna.. Bara ligga och dega i solen en hel vecka vore för segt för henne.. Det är vad hon själv anser. I stället har hon börjat tänka lite smått på att göra en  b i l r e s a  med sin lilla hund lite senare i år.

Matte har aldrig varit i fjällen, och hon har börjat se sej som fjällfarare i sommar.. Vandra med lilla Hallon i jämtlandsfjällen,  d e t  vore nåt det, menar hon och försöker föreställa sej hur vi knogar på i solen på bruna ben och blir hänförda av vackra vyer.. Hm.. vad lilla Hallon anser om den sortens semester är det ingen som frågar..

För övrigt vore det nog ett Herrans under om vi  h i t t a d e  till fjällen. Matte är nämligen bra på att åka vilse. Den avtagsväg hon inte missat finns inte..

Tro nu föralldel inte att jag försöker svärta ner matte!! Bara för att jag konstaterar att hon är bra på att villa bort sej.

Jag nämligen också konstatera att det finns  p o s i t i v a  saker hon är duktig på också. Hon är exempelvis en riktig

d ä n g a r e  på att laga  s å s !!

Av Kerstin Frithiof - 6 januari 2012 09:49

Lilla hunden och matte gick in för att se hur deras senaste inlägg såg ut.. och  HJÄLP !! Raderna var uppbrutna överallt.. S å  skriver inte lilla hunden, eller hans matte heller för den delen.. Det var  m a s k i n e n s  fel!! Vi ber om ursäkt och funderar på att kasta ut datorn genom fönstret... utan att öppna det först!!  Nä, det sista var skämt!!

Av Kerstin Frithiof - 6 januari 2012 09:02

Jag känner inte riktigt igen min matte.. Hon går och funderar på nåt, och det har hon gjort i flera dar nu. Och  d e t

är inte likt henne. Hennes funderingar brukar vara väldigt kortvariga.. Hon är mycket för snabba beslut min matte.

Men nu går hon och funderar..

Jag tror jag vet vad som rör sej i hennes hjärna.. Hon vill resa bort.. Till nåt ställe där det är varmt och skönt och där inte gardinerna fladdrar i nordanstormen.. Trots att fönstren är stängda!! 

Det finns ett sånt ställe och det kallas Kanarieöarna, vilket betyder  h u n d-öarna. Fast  d i t  får inte lilla hunden följa med.. Och frågan är om jag  t ö r s !!  Det är kanske vilda och farliga hundar som bebor dom där öarna!!

Matte har börjat knappa på sin dator för att hitta resor som passar hennes tider och plånbok. Tider för att hon 

inte kan tänka sej att fara iväg mitt i natten till nån flygplats med svintidiga vanor. Och plånboken för att.. tja det

säjer sej väl självt!!

O m  nu matte far iväg till dom där  h u n d-öarna får väl jag pensionata. Det har jag gjort förr.. När matte var i Paris till exempel.. Och kom hem och svängde sej med franska uttryck och fraser och märkvärdigade sej på alla sätt.

När hon sen var i Prag bodde jag hos lilla mor.. När matte kom hem  d ä r i f r å n  svängde hon sej inte med nåra fraser.. Eller uttryck.. Inte det minsta!!

Vi får väl se hur det blir med hundöresandet. Jag behöver alldeles säkert inte vänta länge på ett beslut...


Av Kerstin Frithiof - 5 januari 2012 08:32

Matte var så stolt över sin lilla hund hos veterinären i går. I väntrummet träffade vi en liten flock på två gula labradorer. Jag blev vän med dom med en gång. Lugnt och fint pratade vi med varandra på hundars vis. Labbarnas ägare sa, att  h o n  för sin del var väldigt förtjust i borderterriers (Har jag berättat att det är  d e t  jag är?), och så sa hon, att hon tyckte, att jag var en ovanligt trevlig liten border..Matte pöste..

En gång i skogen träffade jag en  v ä l d i g t  stor och lurvig hund. Han var ute med sin familj, som bestod av mamma, pappa och liten son.

Den gången blev det kortslutning i  t v å  hundhjärnor.. J a g  trodde först att han var en vuxen hund medan  h a n  trodde jag var en valp... Och så var det precis tvärt om!!

När vi sorterat ut vem som var vad satte vi igång en lek över stock och sten. Oj, vad roligt vi hade Sankt Bernhard och jag. Ända tills jag råkade välta den lille sonen. Nåja, föräldrarna tog det väldigt lugnt, och förresten var gossen duktigt vadderad där bak så han slog sej inte. Men matte skämdes och tog mej därifrån..

Av Kerstin Frithiof - 4 januari 2012 11:18

Matte är trallande glad.. Det var inget fel på min snopp!! Sa veterinär Åsmund och höll med matte om att det är bättre att åka till Näsum en gång för mycket än tvärtom..

Det blåste förfärligt i Näsum, värre än här.. Och här är illa nog.. I morse när vi vaknade lät det som om huset kved och jämrade sej.. -Nu blåser brädorna bort, pep matte och vågade knappast kika ut genom fönstret..

Nä, än har inte vårt lilla hus blåst sönder, och efter det att matte bytte tak och hängrännor för ett par år sen regnar det inte in heller. Varken i källaren eller på vinden.. Vilket hände då och då..  F a s t   nog är det snubblande nära att utfärda  r u c k e l v a r n i n g , menar matte bekymrat..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards