brimikshallon

Alla inlägg den 27 april 2012

Av Kerstin Frithiof - 27 april 2012 11:56

Min matte har en liten last, ingen  s t o r, men en  l i t e n.. Själv kallar hon det inte last utan tidsfördriv. Ett spännande tidsfördriv..

Matte köper en och annan trisslott.. Hon vet mycket väl att hon aldrig vinner, men ändå skrapar hon på, minst en gång i veckan..

En gång vann matte femhundra kronor på en Bellmanlott.. Den gången köpte hon en Busnelkofta. Visserligen räckte inte pengarna till mer än  h a l v a  koftan.. men ändå.. Matte känner sej fortfarande jättelycklig när hon tänker på den där vintereftermiddagen 1989..

1989.. Det är således 23 år sen matte vann nåt på lotteri.. Det kanske är dags igen snart, menar hon och skrapar på.


--Vad ska du  h a  alla pengarna du ska vinna till? frågar hunden och lägger huvet på sned..

--Tja, lite isolering på huset och ett nytt avlopp skulle sitta fint, säjer matte.. Och så skulle jag  s p a r a  lite också, tillägger hon.. Och göra en långresa med bilen och lilla Hallon, funderar hon vidare..

Och så skiner hon upp:

--Jag kanske köper ett par siamesiska  k a t t e r, kvittrar hon..

Jag känner hur jag blir alldeles svart i ögonen..

--Häda inte, säjer jag och sväljer nåra salta tårar, som tillrar ner längs nosen.

--Lilla, lilla Hallon, säjer matte, jag bara skämtar.. Det var ett förskräckligt dåligt skämt, säjer hon och tar upp mej till sej i stolen..

--Är jag förlåten? frågar hon med näsan i min nacke..

--Hm,  d e t  tål att tänka på.. Helst över en skål med  h u n d m a t  .

--Det är inte dags för det ännu, sä'jer hon, men vi kan åka till  s k o g e n ...


Jag  h a r  tänkt färdigt. Matte är förlåten.. Och nu väntar  s k o g e n ...




Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards