brimikshallon

Alla inlägg under maj 2012

Av Kerstin Frithiof - 8 maj 2012 17:44

Lilla Hallon känner sej illa till mods.. Delvis matte också.. Det är nämligen så här: Hela dan har vi försökt att komma in på vår e g e n blogg, men det har inte gått.. Nu är vi inne, nästan i alla fall.. Det är mycket konstiga bokstäver vi får fram.. Men det g å r  att skriva..  Går det att skicka  också är det bra.. Matte, som inte är så bra på elektronik, har inte varit till nån hjälp, utan lilla Hallon har fått sitta här och krafsa helt på egen tass..

Hej och hå.. Nu blev bokstäverna som vanligt igen.. Mystiskt, synnerligen mystiskt..


Till nåt annat, som fått matte att gå omkring och mysa trots bloggbekymmer:

I går bjöd Agneta matte på lunch tillsammans med sin far och sin bror i familjens sommarhus i Boket.. Agneta skulle steka fläsk, och hade köpt hem ett duktigt gäng fläskskivor.. Men så kom det som matte har fröjdat sej åt ett helt  d y g n nu.. Agneta bad  m a t t e  komma lite tidigare och laga  s å s e n ...

Det är precis  d e t  jag alltid sagt: Matte är en dängare på att laga sås..


Av Kerstin Frithiof - 7 maj 2012 08:44

Igår berättade jag om att matte hade skickat sin nya telefon för installering.. Hennes 16-åriga systersondotter fixade det hela och matte fick hem apparaten fram på kvällen.. Hon tackade  s å  mycket och satte igång med att försöka starta den.. D e t  klarade hon förstås inte.. Inte på nåt sätt i världen.. Matte blev  r i k t i g t  förfärad.. Händerna blev genomvåta och risken att det lilla elaka underverket skulle gå i golvet var överhängande..

Det var nära att matte gömde telefonen i besticklådan (där  b r u k a r  hon stoppa undan saker hon känner sej lite rädd för) för att för evigt förtränga dess existens.. Hon satte dock in den för laddning om utifall att..

Jaha, så är det morron och matte har plockat fram telefonen och lugnt och metodiskt jobbat sej igenom den.. Inte allt, inte på långa  vägar allt, men hon  k a n  sätta på den, ringa och ta emot samtal och det är väl  d e t  som en telefon ska vara till.

Alla andra finesser får ligga på is tills dom behövs.. Telefonkameran ska hon dock lära sej, påstår hon.. Så hon kan ta kort på sin lilla hund och sätta in i bloggen.. Men  d e t  får vänta tills hon har helt klart för sej dom primära funktionerna.. Annars är det stor risk att hon får hjärnblödning på riktigt...


Idag ska Agneta komma med en del  p l a n t o r  som matte ska sätta i sina nyansade rabatter..

När vi var på plantskolan häromdan köpte matte i stor påse torkad  h ö n s s k i t.. Den ska hon strö ut i rabatterna.. Gissa om lilla Hallon satt och sniffade när den goda parfymdoften spred sej i bilen..



Av Kerstin Frithiof - 6 maj 2012 09:37

Jag säjer som jag brukar den här veckodan "go´söndag".. Matte känner sej som vanligt lite illa till mods för att det är just det, söndag.. Lite tomt känns det också, menar hon. Hon brukar gå ner till sin syster på förmiddagarna och göra nåt hon kallar "fika".. Vad  d e t  är vet jag inte, bara att matte uppskattar att göra det.. I dag blir det emellertid inget "fika" eftersom systern ska åka till Öland och gå på sin sonsons konfirmation.. Vad  d e t  är vet jag inte heller..

Egentligen är det förskräckligt mycket som lilla Hallon inte vet vad är.. Men jag tycker inte  d e t  är sånting att sörja över.. Ju mer jag   i n t e  vet desto  m e r  har jag möjlighet att lära mej..

Att lära sej saker är nåt matte också uppskattar, men h e n n e s  ambitioner är avgjort mera  t e o r e t i s k a  är praktiska.. Framför allt har hon väldigt svårt för att begripa sej på och att hantera  e l e k t r o n i k..


Det var så här:

Dom ringde från mattes telefonbolag (heter det så?) och erbjöd henne en ny telefon alldeles gratis om hon fortsatte sitt abbonnemang (stavas det så?)..

Först blev matte glad, men sen blev hon skräckslagen..

--Jag  b e h ö v e r  ingen ny telefon, sa hon.. --Det går så bra att ringa på den jag  h a r ..

Det är ju så här, att nya apparater måste göras nåt  m e d  innan dom kan fungera, och matte känner sej totalt hjälplös när det gäller knapperijobb..

--Nån  p e k t e l e f o n  ville hon rakt inte ha..

--Menar du att du vill ha en  k n a p p t e l e f o n , nästan skrek matten i luren..

Jodå, en sån kunde matte tänka sej ta emot.. Mannen blev alldeles matt och lovade att skicka en jättefin knappnokia med en massa fina andra funktioner..

Telefonen kom i går och nu har matte skickat med den med sin syster men en ödmjuk förfrågan om nåt av hennes ungdomliga  b a r n b a r n  kan tänka sej att göra vad som krävs för att underverket ska fungera..

Egentligen är matte mentalt kvar på  v e v t e l e f o n e r n a s  och telefonisternas tid..


Alldeles värdelös är emellertid inte matte.. Hon är exempelvis en dängare på arr göra  s å s ... 


Av Kerstin Frithiof - 5 maj 2012 14:41

Minsann, lilla Hallon och matte har precis kommit hem från en halvmilavandring i Boket. Solen skiner men det blåser, så det gällde att inte få kringyrande sand i ögonen.. Det gick väl an för matte.. Hon har ju sina nya glasögon, som skyddar, men lilla Hallon fick kisa så gott det gick.. I vilket fall som helst var det en trevlig promenad och trötta blev vi och hungrig blev jag..Mat fick jag och nu ska jag  vila på maten.. Vad matte ska göra vet jag inte.. Hon ska i alla fall inte gå ut i trädgården för där  h a r  hon redan varit..

Hela sydsidan mot gatan har hon rensat klart.. Och  f i n t  blev det.. Mattes mallighetsnivå når oanade höjder..


Matte har en tid gått och funderat på att plantera ett par  h a v t o r n .. Dels för att det på husets sydsida är torrt och hett och havtorn klarar sådana förhållanden.. Dels för att bären är vackra och sist men inte minst lär dom vara nyttiga..

Om dom sen är  g o d a  också förtäljer inte historien..

--Det  g ö r  inget om dom är sura, säjer matte.. --Jag kan använda dom i stället för ättika  när jag lagar mat..

Och så kan jag göra  g e l é, säjer hon.. Och  s a f t  och, och..   Matte ser i andanom skafferihyllorna bågna av burkar och flaskor.. Ja, ja vi får väl se om buskarna  r o t a r  sej innan vi kan börja tillverka livsmedel.. Lilla Hallon har en betydligt nyktrare syn på verkligheten än matte...

Av Kerstin Frithiof - 4 maj 2012 08:32

Hett, hett, stekande hett var det igår.. Lilla hunden pustade och hässjade och hade ingen större lust att gå ut.. Matte,  som är mera värmetålig, mådde tämligen gott.

--Man ska inte klaga på  v ä r m e n, sa hon.-- Det är kanske den enda varma dagen vi får detta året, sa hon och mindes med en rysning en liknande majdag för många år sen.


Så här var det:

Matte och kollegorna satt ute och solade benen på lunchrasten, och en av kollegorna jämrade sej över värmen. Då sa matte precis detsamma som hon sa till mej igår..--Det är kanske den enda värme vi får i sommar, sa hon..

Och så  b l e v  det..


Det var förresten den månaden som  m y r o r n a  flyttade in i mattes klassrum.. Dom kröp uppför väggen och tog sej in genom ett litet hål vid fönstret.. Sen kröp dom vidare upp i en blomkruka. Och där började dom bygga bo..

Det var en strid ström av små myror som vandrade in och ut ur blomkruka och klassrum.. Dom gick nästan på rad  uppför väggen, sa matte..

Matte och eleverna följde dom små inhysingarnas förehavanden med största intresse. Ibland blötte dom socker och la ut till dom..

Idyllen tog emellertid ett brutalt slut när  v a k t m ä s t a r e n  upptäckte vad som försiggick. Ut åkte såväl myror som kruka.. Matte påstår, att det var på håret att  h o n  också åkte samma väg..

Detta apropå värmebölja i början på maj.. Den tog slut lika fort som den började och idag regnar det.. Det är skönt det också...


Av Kerstin Frithiof - 3 maj 2012 07:40

I morse blev jag utskälld igen.. Av den där bistra gamla schäferdamen på hörnet.. Tyst och stilla lyfte jag benet och kissade så mycket jag förmådde.. Bara för att  v i s a  henne liksom..

Samtidigt kom Hebbe med mänska.. Han är inte det minsta rädd för mej längre, Hebbe.. Tvärtom verkar han glad att se mej..

Asta heter en annan hund, som jag har blivit bekant med.. Hon är en trevlig flicka..

Jättestora Pepsi träffade jag i skogen i går.. Vi är goda vänner Pepsi och lilla Hallon.. Kär i henne är jag inte längre. . Hon är allt för  ö v e r v ä l d i g a n d e .. Klumpig är hon också så det gäller att hålla sej på ett  v i s s t  avstånd så hon inte snubblar över mej eller trampar på mej med sina jättefötter..


Matte är i full gång i trädgården..

--Det gäller att snabba på, menar hon..

Det har nämligen uppstått en kapplöpning mellan matte och ogräset.. Hon vill inte för sitt liv att ogräset ska vinna den kampen..

Eftersom matte är en synnerligen tävlingsinriktad person spottar hon i nävarna och hugger i så det knakar i ryggbastet.. Med den blixterfart, som hon sätter i gång med dröjer det inte länge förrän hon kroknar.. Ett par timmar ungefär, sen stapplar hon in..

Agneta, som är en metodisk och förståndig person, har försökt förklara för matte att det är oekonimiskt att sätta sån fart som hon gör..

Agneta kan jobba en hel dag i  s i n  trädgård utan att bli tiondelen så trött som matte..

--Eftersom jag är snabb, säger matte, så hinner jag  g ö r a  nästan lika mycket på mina två timmar, säjer hon.. Slarvar gör jag inte heller, påpekar  hon..

Nähä, var och en blir salig på  s i n  fason.. Bara inte matte tar i så hon blir salig  p å  r i k t i g t ...


Av Kerstin Frithiof - 2 maj 2012 07:52

Det är inte  k l o k t  så populär lilla hallon är bland hundarna här i Norje.. (Jag  u n d r a r  varför matte ser så konstig ut helt plötsligt)..

Jo, lilla Hallons popularitet.. Igår träffade jag Müller och vi lekte av hjärtans lust ända tills jag drog honom med in till Olofssons grillplats.. (Det  k u n d e  ju finns nåt tappat där).. Och i morse träffade jag Hebbe och vi lekte också ett litet slag.. Tidigare har Hebbe varit smått rädd för mej, men nu har han äntligen fattat att jag är  s n ä l l .. Den lekstunden slutade med att vi båda stod och lyfte benet mot en grannhäck.. Ja, ja, hundar  s k a  lyfta benet både mot det ena och andra..


Solen skiner, men det var lite, lite frost i gräset för nån timme sen..


Matte är lessen. I höstas placerade hon nåra dahlieknölar i en skottkärra i garaget.. Trots att hon täckt dom med jord hade frosten tagit dom.. Nu går matte och funderar på var hon ska få tag i nya knölar.. I blomsteraffärerna finns det förstås dahlieknölar, men det är dom gamla, invanda, som har stått här i flera somrar, som matte saknar.. Det är som hon haft ett  p e r s o n l i g t  förhållande till dom här växterna..


Väldigt många körsbärsträd blommar just nu.. Frågan är om frosten tog blommorna i natt.. Våra fågelbärsträd blommar också, men dom äkta biggarråerna har inte slagit ut.. Matte hoppas, hoppas att dom ska hia sej ett tag till. Annars är det risk att vi inte får nåra bär i sommar..


Idag är det onsdag, men det känns som måndag eftersom det var söndag i går fast det var måndag.. Det är inte konstigt att både mänskor och hundar far vilse i tiden...



Av Kerstin Frithiof - 1 maj 2012 09:24

Han heter Hoss och är en schäfervalp, ja, valp och valp,  t o n å r i n g  snarare. Han är min senaste vän, en väldigt trevlig sådan. Vi träffades på morronens kisserunda och blev goda vänner.. Matte brukar säja, att det inte finns nåt bättre för en valp än att träffa stora, snälla hundar. Okej, det är inte  s t o r l e k e n  som har nån betydelse, det är

å l d e r n.. Och snäll och social är lilla Hallon, Malina, Hinnbäa.. Så idag har jag gjort en insats i uppfostringens tjänst och samtidigt haft trevligt..


Det är sommar ute.. I går var matte i trädgården och gjorde fint och satte och planterade.. Hon har väl tänkt sej att fortsätta idag.. Hon går ut rak och alert och kommer in nästan dubbelvikt, pustande och stönande.. Men  f i n t  blir det, säjer hon.. Lilla Hallon har som vanligt inga kommenterer.. Hundar begriper sej inte på mänskors "finhet" lika lite som  d o m  förstår sej på  h u n d a r s..

Bara inte det här trädgårdsjobbet hindrar matte från att ta ut sin lilla hund på  en trevlig promenad.. Nåväl, jag vet hur jag ska tala om för henne när det är dags. Väldigt språkkunnig är lilla Hallon..


Igår, när vi "promenerade oss" som fransmännen så vackert säjer, träffade vi ett trevligt par, som berömde mej och klappade på mej och tyckte jag var en väldigt trevlig liten hund.. Jag svansade och la in en extra växel för att riktigt visa upp mej.. Och  b e h a g a .. 

Matte stod och såg skeptisk ut.. "Ta inte i så du kräks!" stod skrivet över hela henne..


En kamrat till matte frågade varför hon sätter ut  d u b b l a  skiljetecken när hon renskriver mina manus..

--För att jag  v i l l , svarade hon. Och för att jag  k a n ..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards