brimikshallon

Alla inlägg den 21 september 2012

Av Kerstin Frithiof - 21 september 2012 08:04

--Nu gäller det, sa matte för en liten stund sen.. 

--Jaha, vadå.. Hunden ser frågande ut..

--Jo, idag är dagen för sista gången detta år längre än natten.. I morron börjar det stora mörkret sänka sej över oss..

--Oss.. Menar du över  h u n d e n  också..

--Oss.. Ingen undantagen..


Det lät ju ytterligt förfärligt.. Mörkare och mörkare.. Ska vi behöva treva oss fram i ständig natt resten av våra liv..

Det känns som om jag vill springa hemifrån och gömma mej nånstans.. Men inte kan jag väl lämna matte ensam i den eviga natten.. Nä.. D e t  vore inte rätt mot henne.. Usch, rakt igenom usch..


--Nä men lilla älskling.. Se inte så bedrövad ut.. Dagen försvinner inte helt och inte för gott.. Det är bara det att natten kommer att bli längre och längre ett litet tag.. Och  s e n  blir det dagens tur att växa..


Nåja.. Det var ju en liten tröst i bedrövelsen.. Det blir ljusare så småningom..


--Hur länge dröjer det innan dagen tar överhanden igen, frågar jag.. Och vet inte om jag ska våga glädja mej.. Det kan ju hända att matte har fel..

-- Ett halvår ungefär, säjer matte.. Ganska säker på sin sak verkar det..

--Brukar det vara så här, frågar jag och höjer svansen en liten, liten aning..

--Alltid, svarar matte.. Du har varit med om årsväxlingar flera gånger.. Men du har glömt det.. Ditt minne är kort, min lilla underbaring..


Plötsligt känns allting rätt så okej igen.. Vi får väl bita ihop matte och jag.. Har vi klarat av mörker och kyla förr så kan vi göra det en gång till..


I går slet matte i källaren och fick mycket gjort.. Fast det är klart: Hon gick ganska så  s t e l t  och liksom lite

k n y c k i g t  när vi var i skogen på eftermiddagen.. Jag är inte säker, men jag  t r o r  att man blir sån när man städar i källare..


Ett väldigt bekymmer hade matte häromdan när hon inte kunde minnas kodordet till sin forskarprenumeration..

Efter mycken ångest fick hon tag på en vänlig mänska som kunde hjälpa henne och låta henne få ett nytt sesam-öppna-dej..

Matte funderade men så kom hon på att ordet skulle vara .. Nävisst.. D e t  ska man inte tala om..

Vis av skadan har matte skrivit upp dom kodord hon kommer i håg..

Så nu ska det bli ordning på torpet..







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards