brimikshallon

Alla inlägg den 1 mars 2013

Av Kerstin Frithiof - 1 mars 2013 10:43


--Katter, sa matte.. Obegripligt bortskämda djur.. Men alldeles betagande..


Matte har som sagt "delad vårdnad" om sin systers katter.. Den andra delen står hennes syterson för och dom här båda kattvakterna har gaddat ihop sej och bestämt att Svante och Tilda ska få hålla till godo med vanlig Pussi på burk..

Aslan däremot, som håller på att bli klotrund, ska lära sej att äta mindre.. Matte tänker tillåmed köpa lågkalorimat till honom..


--Missarna måste lära sej att äta vad som serveras, menar surrogatmänskorna.. Och, för Aslans del, att låta bli att proppa sej upp till tänderna..


Missarna delar inte alls mattes och systersonens uppfattning..

--V i  är vana vid gourmetmat, fryner dom. Och vi tänker  i n t e  gå ner i matstandard.. Det är under vår värdighet..


--Och  j a g , piper Aslan,  J a g  har levat som vildkatt och då lärde jag mej att stoppa i mej så mycket det bara gick, eftersom jag inte visste när jag skulle hitta nästa mål..


Vi får väl se hur det går.. Om jag skulle anordna en liten vadslagning skulle jag allt hålla en slant på kissarna..


Idag, när matte satt i systerns hus och hade släppt ut Svante och Tilda, kom sotaren.. Aslan försvann som, jag höll på att skriva streck, men  d e t  hade varit helt fel.. Som ett klot eller dammråtta försvann han.. Tyst och diskret..


Sotaren gjorde vad han skulle och när han samlat ihop sitt pick och pack och skulle ge sej iväg, mötte han Tilda i dörren..

Missan försvan som en rök  det var bara bilden av ett par stora förfärade kattögon som blev kvar i synfältet.. Ungefär som katten i Alice i Underlandet.. Fast där är det färstås grinet som blir kvar..


--Nu ser jag inte henne mer i detta livet, suckade matte bedrövat, men därvidlag hade matte lyckligtvis fel. Efter en halvtimme ungefär kom hon tillbaka.. Först ögonen.. Stora, gula och skrämda..


Nåväl, matte fick in missen och bjöd henne på lite mat.. Tror nån att hon åt.. Ånä..


--Jag är van vid finare mat än vad du består med, sa hon föraktfullt till matte..


Svantekatten lär hålla sej ute mesta tiden idag eftersom det är vad mänskor kallar fint väder..

Svante än en väldigt stor katt, större än lilla Hallon, och matte och hennes syster tror att han är duktig på att jaga..

Inte för inte kallar systern honom för Papageno när hon är smått förargad på honom..


För två små hundars del hoppas vi på en skogspromenad i dag också.. Vi har varit ute fyra gånger den här veckan.. Det n o r m a l a  är en gång om dan.. Matte nickar medhåll.. H o n  vill också komma ut..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards