brimikshallon

Alla inlägg den 17 april 2013

Av Kerstin Frithiof - 17 april 2013 08:03


--Nu minsann, sa matte när hon drog ifrån gardinen i morse.. Nu minsann är det äntligen  v å r ..


Jaha, ingen frost, sol ovanför diset, massor med fågelläten (både från småfåglar och trutar) ingen snö och svällande knoppar på träd och buskar (särskilt på syrenbuskarna)..


--Är du  g l a d  nu, matte, frågar hundarna..

--Ja, mina älsklingar,  n u  är jag glad.. Matte bylsar om i våra pälsar..

Mja, fullt  s å  glad behöver hon förstås inte vara..


--Matte, är  d u  omtänksam.. Lilla Hallon har lärt sej ett nytt ord och försöker klura ut exakta betydelsen av det..


Matte ser en aning förvirrad ut och lite, lite ertappad.. Och så lägger hon pannan i djupa veck, och jag ser att hon verkligen tar frågan på allvar..


--Mja, joo, nää.. Matte hackar och stammar.. Det verkar som om hon inte riktigt  v e t  vad hon ska svara..

--Att vara omtänksam betyder att man tänker ut  nåt gott för en annan person (eller hund för den delen) och att man sen  g ö r  detta goda..


Tillexempel, säjer matte.. Min systerson, som just nu kattvaktar, hade tänkt ut nåt väldigt omtänksamt när hans lilla mor kom hem för ett kort besök från sjukhuset.. Han hade köpt en påse räkor så att hon skulle kunna mata sina kissar och komma dom nära igen..

Dessutom hade han och hans syster ordnat en riktig festmåltid, som dom bjöd sin mamma på..


--Nåt sånt som att köpa räkor för att kissarna ska återknyta till sin mänska, hade  j a g  aldrig kunnat tänka ut, säjer matte..

Att vara omtänksam betyder således att man tänker framåt och att man planerar och att man sen ser till att det planerade blir av..

--Lite vardagsomtänksamma är nog de flesta.. Vi vill väl och gör så gott vi kan.. Åtminstone med det vi har omedelbart under näsan..

--Fick du svar på din fråga..


Jadå, men nåt att tänka på fick jag också.. Man kanske kan   l ä r a  s e j  omtanke.. Jag ska be matte att hon sätter igång med omtankesträning redan idag..




Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards