brimikshallon

Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Kerstin Frithiof - 25 maj 2013 08:18


--Lotterier, borde inte  v i   vara med i nåra såna.. Hundarna tittat förväntansfullt på matte.. Postkodlotteriet tillexempel eller Bingolotto.. Visst vore det kul att vara med och vinna en massa pengar.. Eller bilar.. Eller resor..


--Du brukar alltid säja att det vore roligt att ta med hundarna på en biltur upp till fjällen.. Det kan bli så att vi  v i n n e r  en resa.. Men då måste vi ha nåra  l o t t e r ..


Matte tittar forskande på hundarna.. Precis som om hon undrar varifrån vi har fått såna idéer.. Sen sättar hon sej till rätta och klarar strupen.. Hundarna slår sej också tillrätta.. Och väntar på en liten utläggning..


--Jag har  v i s s t  varit med både i Postkod, Bingolotto och Miljonlotteriet, säjer matte.. Jag  h a r  varit med och det var dumt gjort.. Inte vann  j a g  nåt och obegripligt är att  n å n  gör det..

--Inte så mycket som en... öäh..  p o t a t i s s k a l a r e  jag vann..


--Lotterier vinner bara lotterierna själva på,  gruffar matte vidare..


--Hur då.. Hundarna börjar tycke att mattes utläggning börjar bli intressant..


--Jo, tänk om exempelvis  j a g  trycker upp en miljon lotter och säljer dom för tretti kronor styck.. Räkna bort tryckkostnader och vad det kostar att distribuera dom här lotterna.. Kvar har jag kanske tjufem miljoner..

Och så gör jag reklam för lotteriet för ett par miljoner..


Sen ringer jag upp till Volvo och beställer fem bilar.. Då får jag en bra rabatt antar jag.. Räkna med att dom här bilarna kostar mej en miljon.. Kvar är en tjugo miljoner sköna pengar..

Ett par långresor stoppar jag också in i lotteriet  och  ett par storvinster på en miljon.. Och nåra tårtor och blombuketter.. 


--Hur mycket blir kvar till  o s s  när alla vinsterna är utdelade.. Räkna på  d e t  små vovvar..


Hundarnas ögon är stora som tefat och öronen står nästan rätt upp..


--M-men matte..Varför  o r d n a r  vi inte ett lotteri.. Det vore ju en strålande affär.. Hundarna är idel entusiasm och iver..

--Alla skulle kunna ordna lotterier.. Och köpa varandras lotter och tjäna massor med pengar.. A l l a  skulle tjäna på affären..


--Det, mina små vänner, är inte tillåtet.. Det vore i högsta grad kriminellt.. Fast jag medger att idén är god..

Strålande tillåmed..


--Vet ni, jag  t r o r  faktiskt att jag ska köpa en bingolott idag.. Bara för att glädja oss.. Och, vem vem vet, vi kanske vinner en... öäh... p o t a t i s s k a l a r e..


























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards