brimikshallon

Alla inlägg den 19 juni 2013

Av Kerstin Frithiof - 19 juni 2013 08:23


--Det absolut  d u m m a s t e  jag nånsin gjort, sa matte för en stund sen, var att gå med i facebook.. Jag kommer varken in eller ut ur eländet.. Och  n ä r  jag nån gång kommer in får jag se och läsa fullständigt ointressanta rapporter.. Tillexempel som att man varit och ätit middag, köpt skor till barnen eller bakat nåt som kallas cupcakes..  Som, vad jag begriper, är helt vanliga muffins.. Fast dubbelt så stora och tre gånger så feta.. Och med hektovis med socker ovanpå..

Folk kan bli biggest loosers för mindre..


--Tiden, sa matte, har gått ifrån mej när det gäller att meddela mej med omvärlden.. Helst skriver jag för hand och med bläck.. Personliga brev.. Som man gjorde förr i fotogenlampans os.. 

--Och, fortsätter hon sitt gruffande, egentligen är jag kvar på  v e v t e l e f o n e r n a s  tid också.. När det satt en telefonist och kopplade alla samtal..


--Tillvaron var mera  p e r s o n l i g  på den tiden.. Man såg åtminstone  n å n  levande själ varje dag.. Och hörde en och annan mänsklig röst därtill.. Matte håller på att elda upp sej till ett ordentligt vredesutbrott..


--Dessutom, fortsätter hon.. Barn var barn och vuxna och gamlingar levde också i sin verkliga ålder.. Nuförtiden lullar precis  a l l a  omkring och försöker se likadana ut.. Nio eller nittio.. Det kvittar.. Flicktanter och gubbkillar.. Milde himmel..


--Titta på TV-reklam tillexempel.. Nu har matte eldat upp sej ordentligt..

--Där försöker annonsörerna pracka på folk salvor och oljor som ska räta ut  r y n k o r..

--J a g, säjer matte, har rynkor, och dom berättar för mänskor jag möter att jag har  l e v a t   och under livets gång  upplevt ett och annat.. Och förhoppningsvis  också  l ä r t  mej nåt..

--Varför i alla helgons namn ska folk få sej itutat att deras upplevelser inte är värda ett enda dugg.. För det är just  d e t  dom här reklamsnuttarna säjer..


"Slät och obevandrad = värdefull.. Rynkig och erfaren = värdelös".. --Titta bara på  a r b e t s m a r k n a d e n.. D ä r  har man anammat del här mänskosynen.. Usch..


Hundarna sitter förstummade..


Visst.. Vi  v e t  att matte har lätt för att hetsa upp sej .. Men att bli så här arg för nåt man inte kan göra nåt åt, är inte bra för hjärtat.. Inte för själen heller.. Eller för  h u n d a r n a  vad det beträffar..


När  v i  (läs framför allt lilla mor) hetsar upp sej och börjar gorma är det alltid av nån verklig, påtaglig anledning.. Müller eller Chika tillexempel.. Eller nån annan av världens alla hundar..


Men matte argar till sej för  t a n k a r s  skull.. Och hon är inte ensam om att göra så.. Det är tydligen inte lätt  att vara mänska.. Ens i den bästa av världar..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards