brimikshallon

Alla inlägg den 2 juli 2013

Av Kerstin Frithiof - 2 juli 2013 08:43


Hemma igen..


Lilla Hallon har pensionatat.. Två nätter och en dag var jag borta.. Jag är en galant pensionatsgäst.. Nästan proffsig, faktiskt.. Men jag blev ändå glad när matte kom och hämtade mej..


--Hörde på pipan var du var, sa hon när hon dök upp utanför min rastgård..

Det tar på krafterna att pensionata.. Det är så mycket man ska ha koll på.. Så många olika hundar att lyssna in.. Inte blir det nån vila att tala om.. Följaktligen storsov jag hela kvällen hemma i stolen..

Lilla mor var trött hon med.. Men så hade hon varit i skogen med matte.. Dom hade tillåmed hittat nåra små kantareller..


Kantarellfynden lämnar matte ingen ro så nu blir det nog en hel del skogsutfärder.. Hoppas hon får blodad tand varenda gång vi är ute.. Så kommer vi ut nästa dag också.. Och nästa.. Och nästa..

Tala om dominoeffekt..


Det är faktiskt ganska  o n t  om kantareller.. Sällan hittar man nåra, och dom som  v e t  var kantarellerna finns,  d ö r  hellre på pinbänken än talar om var dom växer.. Man kan nog säja, att kantareller lockar fram dom  s ä m s t a  sidorna hos mänskor.. Girighet bland annat.. Som ju är en  d ö d s s y n d ..


Mattes mänska, h a n  hittade aldrig nåra kantareller.. Trots att han var en mycket duktig amatörmykolog.. Således nån slags svampexpert.. Han var ofta anlitad av olika föreningar som föreläsare och exkursionsledare.. Ingen  l i t e n  potatis i svampsammanhang precis.. Men nåra  k a n t a r e l l e r  hittade han inte..

Tja, det var kanske inte kantareller han främst var ute efter att finna..


Jag kände knappt egen mej när jag kom hem i går kväll.. Ingen enda  p r ä s t k r a g e  var kvar på gräsmattan på sydsidan.. När jag åkte hemifrån i söndags var hela gräsplätten som ett enda  h a v  av blommor.. Det såg nästan ut som om det snöat..

Matte har inte nännts ta bort prästkragarna.. Dom fick växa och bre ut sej efter behag.. Och vackert var det.. Det kunde tillåmed lilla mor och sonen se..

Nu var dom emellertid omblommade och skulle bort.. Jag förstår, att matte haft ett ordentligt sjå med att få bort alltihop..

Minsann, om det inte var andra blommor som fått sin chans efter prästkragarna.. Nu kan man se hur fina rosorna på taggen är.. Summerwind-rosorna som matte hade sånt arbete med i höstas.. Dom blommar riktigt duktigt och är, tillsammans med lavendel och persilja, väldigt vackra..


Suck, det allt skönt att vara hemma hos matte och lilla mor igen.. Djup suck..




























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards