brimikshallon

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2013

Söndagsfunderingar..

Av Kerstin Frithiof - 25 augusti 2013 08:11


Go´söndag till alla.. Stor som liten.. Hög som låg.. Lilla Hallon hälsar er och önskar er det allra bästa denna vackra sensommardag..


--Vackert, min son.. Lilla mor verkar uppriktigt imponerad av lilla sonens anförande.. Matte ser ut att vilja be honom lägga Cicero på hyllan.. För att inte tala om Caesar..


Rätt i sak har jag emellertid.. Det är en väldigt vacker sensommardag..


Jag undrar just hur vi ska använda den.. En tur i skogen skulle vara välkommet.. ("Sitta som en smäck", skulle väl moderna mänskor säja.. På det viset uttrycker sej inte en stålblank liten romare)..


Semestrarna är slut, skolorna har börjat, trädgårdarna prunkar och hundarna hässjar.. Det är nämligen  v a r m t ..

Det har varit, och  ä r , en mycket torr och varm sommar..

Tack vare det här vädret är sniglarna tämligen sällsynta i år.. I morse såg vi inte en enda och sällan  vi ser mer än ett par stycken.. Dom vi ser förpassar matte hänsynslöst till de sälla jaktmarkerna..

-- Hur gör hon då, kanske nån frågar.. På den undringen svarar lilla Hallon: --Det vill ni inte veta..


Vi hörde talas om  k a n t a r e l l e r  i går.. Dom där  m y t i s k a  svamparna, vars existens matte för sin del starkt betvivlar..

Nåväl, en tjugo-trettio mil norrut i vårt land, var det nån, som plockat stora korgar fulla.. Så nog  f i n n s  dom alltid..


--Matte, vad skull  d u  göra om vi hittade massvis med kantareller.. Hundarna tittar intresserat på matte..


--Jag skulle.. Tja.. Matte ser förvirrad ut.. Möjligheten att hitta mängder med kantareller har tydligen aldrig föresvävat henne..


Go´söndag..
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Måndag 22 april 14:24


  Det händer faktiskt att solen skiner ett litet tag.. En, som  d å  passar på att hitta en varm och solig fläck, är lilla  herr Rönnerdahl: Jag förstår honom.. Och kallar bilden "Solkatt".. Riktigt fyndigt om jag får skryta lite..   Vad ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards