brimikshallon

Alla inlägg den 27 september 2013

Av Kerstin Frithiof - 27 september 2013 07:18


--Ska jag eller ska jag inte ta in mina citrusträd, undrar matte och velar fram och tillbaka..

Citrusarna har stått ute hela sommaren men nu har frosten kommit och matte vet inte om hon vill behålla dom här vaxterna, som ständigt drar åt sej spinn..

Samtidigt som hon vill bli av med dom känner hon sej usel som funderar på att   t a   l i v e t  a v   dom..


--Det äldsta har jag haft i över fem år, säjer hon.. En gammal trotjänare är vad det är, om en trotjänare kastar man inte på sopbacken.. Det är  o m o r a l i s k t..


Frosten har kommit.. I morse var det kallt och krispigt i gräset igen.. Lilla mor lyfte tass efter tass efter tass.. Hon gör så min lilla morsa när hon fryser om fötterna.. Jag för min del märker inte så mycket av kylan, jag bryr mej inte, men matte hade på sej en kappa när vi kissvandrade.. Den har hon inte haft sen tidigt i våras..


Häromdan var matte och plockade äpplen och fick med sej en bra laddning hem.. Dom arrangerade hon så vackert på trädgårdsbordet, men efter att hon förstått, att äpplen inte tål att bli våta, och att dom inte heller tål kyla, har hon svept in hela härlighetet i ett svart plastskynke..


--Matte, det är kanske läge att baka nåra pajer nu, säjer hundarna och slickar oss om nosarna..


--Jo då, nickar matte, jag har köpt hem vetemjöl så nu är det bara att sätta igång.. En pajkokbok har jag redan, så hur svårt kan det vara..


Till saken hör, att matte inte är så fena på att baka.. Hon har egentligen aldrig gjort det..


Hundarna undrar vad det kan bero på och matte berättar, att när hon var ung och nygift brukade hon försöka sej på både bullbakning och annan bakning.. Kakorna och bullarna blev aldrig uppätna och nån frys att stoppa dom i fanns inte..

Således tröttnade hon på bageriarbetet.. Ville matte och hennes mänska ha kakor nån gång gick dom till kondiset och köpte en påse..

Med  m a t b r ö d  var det en annan sak.. Matte har bakat många bröd i sina dar.. Tillåmed med egentillverkad surdeg..


Det artar sej att bi en vacker dag idag också.. Hoppas matte inser, att  s k o g e n  är idealplatsen att vistas i en sån här dag..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards