brimikshallon

Direktlänk till inlägg 29 december 2013

Söndagsmorron i Rom..

Av Kerstin Frithiof - 29 december 2013 09:19


Lilla Gajus Julius Hallon gurglar sej och harsklar.. För att bli klar i rösten..

Så rättar han till lagerkransen, samlar ihop  togan, ger klartecken till  sina följeslagare och tar ett högtidligt steg fram mot talarstolen..


--Ritsch, ratsch... Nån har trampat på togan i trängseln och nu ligger den trasig på marken..


--Å-å-h.. Det går ett sus genom folkmassan..


Lille Caesar står naken och generad mitt bland allt folket, och plötsligt är  han bara en liten tokig hund, som har fått för sej att han är romersk imperator..


Svansen förpassas in under magen och slokörad tassar han ut i köket.. Och där står matte med en tröstgotta..


Det är som sagt söndagsmorron och matte räknar timmarna tills det blir vardag igen.. Söndagar är inte hennes likör.. Om man säjer så..


--I morron ska jag gå till banken, säjer hon stolt.. Och sätta in mina  g l a s s p e n g a r..


Det är nämligen så, att i somras brukade matte gå till macken och köpa glass.. Varenda dag köpte hon glass..

Men så kom hon plötsligt på, att glasspengarna kunde användas till annat.. Och sen dess har hon petet ner 20 kronor om dan i en sparbössa..


Hon har räknat ut att 20 kronor om dan blir över 7000 på ett år och det är mycket pengar..


--Vad ska du  h a  alla glasspengarna till, matte.. Hundarna är intresserade.. Tänk att det blir  s å  mycket bara genom att låta bli att äta en glass om dan.. Hur mycket skulle det inte bli om matte slutade äta  h e l t..


--Tokfransar, säjer matte.. Riktigt vad jag ska ha pengarna till har jag inte bestämt, men jag  h o p p a s  att jag inte ska behöva lägga dom på nåt nyttigt eller nödvändigt..















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 28 mars 08:36


  Tillåt mej att gnälla lite.. Eller, snarare, rätt mycket.. Det är så här:   Min tvättmaskin har gått i baklås och den är full med tvätt.. Jag kan alltså inte få upp locket på den.. Jag ska försöka få tag på firman som sålt den. men dom öppnar...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 26 mars 19:03


  I natt vaknade jag redan vid tretiden.. Och det var väggen att somna om..   Trött är jag så in i bänken, men vågar inte gå till sängs.. Klockan är bara sju, och somnar jag nu, vilket jag garanterat skulle göra, kommer jag att vakna  ä n n u ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 23 mars 12:43


  Faktum är.. Faktum är, att våren  h a r  kommit en bit på väg:   Ett par soliga och varma dagar till så blommar forsythian för fullt.. Och om en månad kommer björkarna att ha musöron..   Våren  ä r  sen i år, men desto kärare när den ko...

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 21 mars 17:09


  Precis idag har dagen blivit en  l i t e n  aning längre än natten.. Och för att prisa sommaren köpte jag nåra violer och ett ljus att pryda min trappa med:     Det är härlliga dagar vi har framför oss.. Och.. kära nån.. nu är det bara  v e c...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 20 mars 15:01


  Satt och fifflade med telefonkameran och plötsligt fick jag syn på mej  s j ä l v  på displayen.. Eller iallafall nån som är väldigt  l i k  mej.. Å då knäppte jag: Nu ska jag berätta om  s i n g s i n g t r ö j a n  jag har på mej.. Det  v...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards