brimikshallon

Alla inlägg den 15 januari 2014

Av Kerstin Frithiof - 15 januari 2014 09:31


--Usch, sa matte, Usch, vad jag är trött på  s v a r t..


--Vad är  "svart"  för nåt.. Går det att äta..

Hundarnas första tanke när vi träffar på nåt obekant är, om det är ätbart..


--Nä, svart är en  f ä r g.. Och jag gillar den  i n t e..

--Varför då, frågar hundarna.. Färg som färg menar vi, som inte kan urskilja färger alls.. Mörkt och ljust kan vi urskilja.. Och så nåt mitt emellan, som matte kallar "grått"..


--Det finns för  m y c k e t  av den, gruffar matte.. Tillåmed  b a r n v a g n a r  är svarta.. För att inte tala om kläder.. Och glasögonbågar och naglar.. Jo då.. Kvinnor målar naglarna svarta.. Och så färgar unga mänskor ofta håret svart, vilket gör att dom ser dödssjuka ut i ansiktet..


Matte fortsätter att gruffa, vad hon nu kan få ut av  d e t.. Det är väl ändå inte hennes sak att reta sej på att folk målar naglarna svarta.. Dom kanske inte  g ö r  det förresten.. Dom  kanske bara lortar ner sej..


--Vad kallas dom färgerna  d u  har på dej just nu, matte.. Hundarna försöker få bort matte från det meningslösa gruffandet om "svart"..


--Jo, byxorna är  g r å  och tröjan är berlinerblå.. Den har för övrigt du, lilla Gajus Julius, försökt att dräpa vid ett par tillfällen.. Den överlevde, men är en aning luggsliten.. Bra nog att schava omkring i här hemma.. Emellertid..


--Jag har för övrigt  a n d r a  tröjor också, så frysa behöver jag inte.. Åtminstone inte om det inte stormar ute.. För då stormar det inne också..


--Var  f å r  du alla tröjorna ifrån.. Nu börjar hundarna bli intresserade..


--Jag stickar dom flesta själv.. Det blir bäst så.. Då kan jag få dom precis lagom stora och i vilken färg jag vill.. Min första tröja stickade jag när jag var 16.. Den blev väldigt bra och jag hade den i flera år..


--Åh.. Hundarna är imponerade.. Vad var det för färg på  d e n  tröjan..


Matte skiftar plötsligt färg på kinderna.. Blir liksom mycket  m ö r k a r e..

Sen nästan viskar hon.. Väldigt generat som det verkar..

--Den var  s v a r t...
























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards