brimikshallon

Alla inlägg den 9 april 2014

Av Kerstin Frithiof - 9 april 2014 12:04


--Jag undrar, sa matte fundersamt, jag  u n d r a r  vad en "server" är och  v a r  den befinner sej..


Saken är det, att vi inte har kunnat komma in på vår bloggsida och inte på banksidan eller facebooksidan  heller..

Datorn talade om för oss att "servern"  inte svarar..


Tja, ärendet är numera lagt till handlingarna eftersom "servern" i allra högsta grad är vid liv igen..


Och så säjer matte nåt som får mej att spetsa öronen:


--Skulle tro, säjer hon att ordet betyder ungefär "tjänare".. Inte som en hälsning "tjena mors".. Utan från latinets "servus" som faktiskt betyder slav..


--Man "serverar" och "servar" och får "service"  både här och där.. Listan kan göras lång, och alltihop kommer från servus.. Slav alltså..


--Hur kan du veta detta, matte.. Kanske  h a r  du varit i Rom och faktiskt  p r a t a t  med Gaius Julius..


--Jodå, i Rom har jag varit, och vill gärna åka dit igen..


--Men du ska veta, att jag tillbringade tre år av min ungdom med att läsa om gamla romare och sitta och traggla med deras dikter och brev.. Och detta ett tiotal timmar i veckan..


--Och inte slapp jag undan Gaius Julius heller..


--M-men matte vad lycklig du måtte ha varit.. Tänk att umgås med Caesar..


--Nä.. Det var jag inte.. Och jag  u m g i c k s  inte med honom.. Jag bara tvingades läsa om honom och stava mej igenom "DEBELLOGALLICO".. För min del var det ingen höjdare.. Men det fanns andra som jag faktiskt  t y c k t e  om.. Horatius tillexempel.. Och kysspoeten Catullus..


--Kysspoeten, vad menar du med det..


--Det tar vi en annan gång..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards