brimikshallon

Alla inlägg den 26 april 2014

Av Kerstin Frithiof - 26 april 2014 08:33


Matte håller på och läser grannens bok om hunduppfostran.. Ungefär samma innehåll som i dom pedagogikböcker hon läste under sin lärarutbildning.. I bakgrunden dreglar Pavlovs hundar.. Givetvis..


Att lära gamla hundar sitta är lite  f ö r  mäktigt för matte, som  e g e n t l i g e n  fullständigt struntar i om vi gormar  lite.. Eller mycket.. Det är bara när vi är uppe och skramlar innan nån annan i byn är det, som det är aningen skämmigt..


Alltnog.. Matte ska, om ett lämpligt antal dar, lämna tillbaks boken och tacka för vänligheten..


Hundarna sitter inne och matte jobbar i trädgården.. Så  h ä r  energisk har hon inte varit nån gång under vår tid tillsammans.. För nåra år sen gav hon allt som flyger och far i täppan..


Av detta framgår, att mänskor är flyktiga i sina intressen.. Den tanken får lilla mor och mej att ängslas.. Vad händer om matte tröttnar på oss..

Lilla mors tidigare mänska tröttnade alldeles uppenbart på  h e n n e.. Annars skulle hon väl inte gett bort henne..


--Matte, har du lätt för att tröttna på dina intressen.. Hundarna sitter spända och ängsliga..


--Jodå, jag har haft många hobbies, som jag antingen tröttnat på eller som blivit så tidskrävande och  s v å r a  att jag har lagt av..


--Tillexempel, vadå.. Nu är vi riktigt förfärade..


--Tja, fotografering.. Det var ett stort intresse när jag var runt trettio.. Men jag tröttnade eftersom det innebar en massa apparater och mörkläggning och tog en himla tid innan korten var klara.. Men, jodå, det var roligt så länge det varade..


--Gitarrspel var en annan  s t o r  hobby.. Jag tog lektioner i en sex-sju års tid och slet som ett djur innan jag insåg att begåvningen inte räckte till.. Det var lite sorgligt, men alla kan inte bli som Segovia..


--H-har du tröttnat på nåra  h u s d j u r  också, matte..


Matte tittar allvarsamt på oss.. Sen öppnar hon famnen och vi springer fram till henne och hoppar upp .. Lilla  m o r  hoppar, jag står på bakbenen..


--Aldrig nånsin har jag tröttnat på mina husdjur.. Och alrigt nånsin kommer jag att göra det heller..


Två djupa hundsuckar blir svaret.. Ärligt talat  h a d e  vi inte väntat oss nåt annat..







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards