brimikshallon

Alla inlägg den 7 juli 2014

Av Kerstin Frithiof - 7 juli 2014 08:07


Igår var matte, hundarna och Agneta och vandrade i mattes hemby.. Vi gick dom vägar och stigar, som matte sprang  som barn.. Mycket var sej likt, men mycket var förändrat..


--Skulle du vilja komma tillbaka dit och bli barn på nytt, frågar hundarna intresserat..


--Även om det  g i c k  att vrida klockan tillbaka skulle jag inte vilja det, sa matte..


--Till skillnad från dom flesta tycker jag inte barndomen var nån lycklig tid..


Ingenting av mänskliga relationer begrep jag och bortkommen  var jag.. Mobbad också.. Begripligt nog, eftersom jag, förutom allt annat som var mej främmande, också var längre och magrare  än den övriga samlingen..


Nåra kamrater hade jag aldrig haft, så leka hade jag inte lärt mej.. Koderna hade jag ingen aning om och av skolfröken fick jag stryk.. Ändå var jag faktiskt  d u k t i g  i skolan..


--Men, det är klart, det jag kunde och visste hade jag  i n t e  lärt av skolfröken utan av  B a m..


--Vem var Bam, undrar hundarna.. Ett sånt konstigt namn har vi aldrig hört förr..


--Bam var min barndoms mentor och klippa.. Han var bror till min morfar och bodde i  ett rum i vårt hus.. Hos honom tillbringade jag största delen av min barndom..


Han lärde mej i stort sett allt jag än i denna dag kan, så det var kanske inte så konstigt att jag betraktades som en främmande fågel i en liten byskola på landet..


Enligt alla flockens lagar ska det avvikande utrotas eller åtminstone stötas bort.. Och gudarna ska veta att det jobbades på det.. Och  j a g  arma ankunge begrep alls inte varför.. Och skolfröken,  h o n  ledde drevet..


--Jaha, men varför hette den här mentorn Bam.. Hundarna ger sej inte.. Det gör aldrig terriers..


--Jag kan bara gissa, men det första ord bebisar formar låter ungefär som "bam", så troligt är att det var jag, som gav farbror Fritjof namnet Bam.. Det var bara dom allra närmaste som kallade honom så.. Varken jag eller min syster sa nånsin nåt annat..


Hundarna sitter stilla och begrundar det matte berättat.. Rnagordning och utstötning finns ju solklart i hundflocken också.. Tänk, att mänskor ändå är så lika  o s s..


Märkligt..

















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards