brimikshallon

Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Kerstin Frithiof - 23 juli 2014 07:57

    

--Värmevarning, sa matte,  d e t  har jag aldrig hört talas om förr, sa hon förundrat..


Matte må förundra sej.. För första gången i historien har det utfärdats en klass-ett-varning för hetta.. I Sverige..

Visserligen är det hett på dagarna, men med natten kommer svalkan, och sover man som vi, med öppet fönster, är det inte bara uthärdligt utan riktigt skönt..


Vilka är det då som lever farligt i sommarvärmen.. Jo, framför allt  h u n d a r  eftersom vi inte svettas som mänskor.. Och dessutom har vi  p ä l s.. 

Hjärtklena personer och gamla ska också akta sej..


--Hörde du det, matte.. Är man som du lite till åren ska man  a b s o l u t  inte ge sej till att ranta runt i hetta och oländig terräng, som den på Hanö..


--Begrep du att du levde farligt..


--Nä.. Jo förresten.. Jag  k u n d e  ju ha ramlat omkull ute på stenhällarna och slagit mej fördärvad.. Men  d e t  kunde jag ha gjort även i kyla..


Matte muttrar nåt om att det gått inflation i varningar av olika slag och klasser..


--Att man utfärdar varningar när man väntar att det ska bli storm eller översvämning  är gammal praxis, men att varna för värme är väl ändå att ta i, menar hon och tillägger att ingen vettig mänska sätter sej i gasset när det är så hett..


--Det  g å r  bara inte, menar hon..


Vi hundar är förståndiga som alltid och håller oss i skuggan eller inomhus.. Så fort vi kommer utanför dörren vill vi in igen.. Vi uträttar det vi ska och sen vägrar vi att vara ute längre.. Jag tror faktiskt, att mänskorna är lika kloka som vi..


--Jag tror jag ska överväga värmevarningen och hoppa över gräsklippandet i dag, säjer matte tankfullt..


Vovvarna vet nog, att det inte är klass-ett-varningen, som får henne att säja så..

Det är  l a t h e t s v a r n i n g e n...





















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards