brimikshallon

Alla inlägg den 1 augusti 2014

Av Kerstin Frithiof - 1 augusti 2014 07:02

    

Ny månad.. igen.. Det går undan måste jag säja.. Augusti börjar idag och kallas så efter Augustus, Roms allra förste kejsare..

Egentligen hette han inte Augustus utan nåt helt annat, men fick Augustus som hedersnamn.. Tillsammans med flera andra..


--Var han en  b r a  kejsare, matte.. Bäst att fråga.. Man kan aldrig  v e t a  med folk som levde för så länge sen..


--Tja.. Matte ser ut att fundera.. Ja, jo.. Romarriket stod väl på toppen av fred och välmåga under hans tid.. Bortsett från ett och annat krig i väldets utkanter..

En hel här, under fältherren Varus, slaktades i Germanien.. I slaget i Teutobergerskogen.. Men bortsett från  d e t  så..


--Han påstods ha sagt, att han startade sin långa maktperiod i en stad av tegel, och lämnade efter sej en stad av marmor..


--Således  s k r ö t  han en hel del, eller hur, matte.. Hundarna förstår sej inte på mänskors sätt att förgylla både sej själva och sina handlingar..


--Jo då, men det hörde till..


--Augustus satt för övrigt väldigt länge vid makten, ett 40-tal år om jag minns rätt.. Och inte blev han störtad eller mördad heller.. Det kan kanske bero på att han faktiskt  v a r  en god härskare, men lika gärna på att ingen  t o r d e s  sticka upp mot honom..


-- Matte, vad ska vi göra idag.. Hundarnas förmåga att koncentrera sej  är kort, och nu verkar det som om Augustus är färdigbehandlad..


-- Ni, små korvar, ska stanna inne i svalkan, och jag, för min del, ska ta sista guidepasset i kyrkan..


--Tycker du  o m  att visa kyrkan, matte.. Hundarna tycker det är en konstig sysselsättning matte har nåra dar varje sommar.. Vi begriper oss  m y c k e t  bättre på det där  a n d r a  jobbet.. Smörgåsbredningen i Tinghuset under rocken..


--Ja, det gör jag.. Men jag gillar att bre smörgåsar också..




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards