brimikshallon

Alla inlägg den 27 augusti 2014

Av Kerstin Frithiof - 27 augusti 2014 06:21

    

--Den 27:e augusti, sa matte när hon tittade på almanackan för en stund sen.. Den dan brukade skolorna börja när jag var ung.. Precis den här dan för 58 år sen började jag i första ring..


--Var det då du började intressera dej för  r o m a r n a.. Lilla Hallon viftar ivrigt.. R o m a r e  är hans favoriter..


--Nä,  d å  var jag så illa tvungen att bli bekant med dom eftersom jag valt att gå latinlinjen.. Valet var nog rätt eftersom jag alltid haft lättare för språk än för naturvetenskap.. Intresset kom först långt senare.. Jag tror att det började när jag läste Robert Graves..


--Vem var  d e t,  matte.. Var  h a n  romare och gick klädd i toga och sandaler..


--Nä, han var engelsman och gick klädd i kostym och skor.. Men han  s k r e v  om romarna.. Särskilt om en av deras kejsare, Claudius, och det var den boken jag av en ren slump fick tag i..


--Långt senare gjorde ett par belgare, Oderzy och Goscinny, en serie tecknade album om romare och galler.. Asterix och hans tappra galler.. Väldigt välgjorda och mycket roliga..

--Dom lånade ibland ansikten från nutida kändisar  och lät dom hoppa in som romerska skurkar eller värdshusvärdar eller senatorer.. eller nåt..

--Dessutom stoppade dom in citat från romerska dikter eller kända tal här och där..

--Sanna historier fastän vridna på deras sätt..


--Barn läste dom här albumen och hade roligt åt dem.. Vuxna läste dom också.. Och hade förmodligen oändligt större behållning av dom..


--Läste  d u  dom här serierna, matte..


--O ja.. Jag tillåmed  s p a r a d e  på dom.. Men när jag rensade ut källaren för ett par veckor sen åkte dom med bland det övriga dammet och skräpet till tippen.. Det var kanske dumt förresten..


Det verkar på matte som om ämnet romare är uttömt för den här gången..


Lilla Hallon tackar för lektionen medan lilla mor smyggäspar för femtielfte gången..









Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards