brimikshallon

Alla inlägg den 25 september 2014

Av Kerstin Frithiof - 25 september 2014 06:58

    

--Det är konstigt, sa matte..


Nu tänker nog inte matte på komplicerade och tillkrånglade saker.. Hon tänker närmast på  s a m m m a n t r ä f f a n d e n..


Det är så här:

För en tid sen stötte matte ihop med en kvinna E., som hon säkert inte sett på tjugo år.. Och sen träffade hon på henne i söndags också..

Samma sak med en annan dam, frisören P., som matte träffade på trädgårdsdan i Sölvesborg.. H e n n e  mötte hon i mataffären i går..


--Visst är det konstigt, säjer matte eftertänksamt.. Sådana här sammanträffanden har jag varit med om förr..


Från personer är det inte långt till att vår mänska börjar fundera över  h ä n d e l s e r.. Som liksom knoppar av sej i framtida aktiviteter..


--Ta översvämningen i källaren tillexempel..


--Den gången det kom 800 millimeter.. Hundarna bara  k a n inte låta bli att tetas.. Bara  l i t e. Men iallafall..


--Ta översvämningen tillexempel.. Matte rynkar ögonbrynen åt hundarna..


--Hade inte den inträffat så hade jag inte fått bytt tröskel i källaren och inte fått sprickan i grunden lagad.. Inte heller hade jag fått kört iväg allt skräp som belamrade storkällaren och inte hade jag börjat fixa "gillesstugan"..


Visserligen är det mycket kvar att göra där, men sakta men säkert kommer det att bli riktigt fräscht där, och jag får ett stryk-och syrum..


--Hade jag inte träffat Agneta en gång i forntiden hade jag inte haft  e r  små möss.. Kan ni fatta  d e t..


--Hur då matte.. Nu började det så smått gå runt i huvena på två små hundar.. Om vi inte har hört alldeles fel så träffade matte Agneta nån gång i börjat på 70-talet..


--Jo.. Tack vare att jag och Agneta känt varann så länge fick jag kläm på att Agnetas brors dåvarande ladyfriend hade valpar till salu..

--En av dom valparna var  d u  lilla uppnosing.. Och den, som fött valparna var du, lilla etterblära.. Fattar ni.. En händelse för 40 år sen resulterade i att  v i  är ett familj.. Är det inte egendomligt..


--S-så du menar alltså, att en  händelse, som man inte reflekterar särskilt mycket på när den inträffar, kan sätta enorma spår i en långt avlägsen framtid.. Hundarna tycker tanken är skrämmande..


--Det  v e r k a r  så ibland, så det gäller att se upp när man gör sina val här i livet..


Usch, hundarna tycker att mattes funderingar är  k u s l i g a..  V i  vill bestämma själva.. Inte trasslas omkring i nån slags slumpmässig tombolatunna..


--Har du blivit pessimist, matte.. Hundarna är helt förvirrade.. Vi känner knappt igen vår mänska..


--Inte alls.. Mattes ansikte spricker upp i ett riktigt solvargsgrin.. Vem har sagt, att dom framtida händelserna ska vara  s o r g l i g a..


Tvärtom.. Det är väl  b r a  att källaren blir fixad.. För att inte tala om att vovvarna och jag har bildat ett team.. Ett fullkomligt  o s l a g b a r t  team..
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards