brimikshallon

Alla inlägg den 21 januari 2015

Av Kerstin Frithiof - 21 januari 2015 10:12

    

--Är du en saktmodig person, matte.. Hundarna vet inte riktigt vad "saktmodig" betyder..


Så vi tänker som så:

Matte vet säkert betydelsen av ordet, men om vi frågar om det gäller för  h e n n e  också, så får vi ett begripligare svar..


--Mja.. Matte ser aningen  s k a m s e n  ut.. Låt mej ta ett exempel på  m o t s a t s e n..


--Igår stod jag på en  s m a l  gata med min bil.. Jag hade kört in olagligt på den här lilla stumpen eftersom den var enkelriktiad åt  f e l  håll..


--Varför gjorde du nåt  s å n t,  matte.. Det är ju kriminellt..


--Jag  v e t,  vovvarna, men jag skjutsade en god vän till tandläkaren.. Vännen är klen och tandläkaren har sin mottagning vid just den där smala gatan.. Skulle liksom göra det bra för min goda vän..


--Nåväl.. Medan jag stod där och smått funderade på att synda fullt ut och köra  u t  från gränden mot enkelriktningen, kom det en liten "dambil"..  D e n  kom från rätt håll.. Fruntimret vid ratten pekade våldsamt och gapade nåt med stor mun och slängde med nävarna..  Och pressade som sagt på..


--Hon  h a d e  ju  l a g e n  på sin sida, så jag fick ta skeden i vacker hand, men precis  d å  försvann all saktmodighet jag nånsin haft..


--Hade jag haft henne framför mej hade jag drämt till henne med all den kraft jag har mitt i hennes fula nylle.. Min ilska var inte av denna världen.. Konstigt att jag inte  b r a n n   u p p..


--Men nog hade du väl  å n g r a t  dej efteråt, sa E. min väninna..


--Nähä.. Jag hade mått alldeles förträffligt.. Iallafall ända tills polisen knackat på..


Hundarna har fått nåt att tänka på.. Tänk att matte kan bli så ilsken.. Lite  l a g o m  förtörnad har vi sett henne ibland, men inte till den milda grad.. Jo förresten..


En gång, när hon skottat rent utfarten och gatan utanför också, och plogbilen kom och körde upp en  n y  och värre vall framför infarten..


Den gången blev hon så rasande att hon vräkte tillbaka snön ut i gatan.. Och  v a r m  blev hon.. Plagg efter plagg åkte av under arbetets gång och till slut stod hon i skjortärmarna.. Och  u p p k a v l a d e  var dom..


Denna händelse inträffade för snart tre år sen.. Vi får väl hoppas att matte inte argar upp sej oftare än vart tredje år..


Men  n u  vet vovvarna vad saktmodighet står för.. Liksom dess  m o t s a t s..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards