brimikshallon

Alla inlägg den 3 februari 2015

Av Kerstin Frithiof - 3 februari 2015 07:23

    

Ibland, när jag ligger under täcket i mattes knäveck och väntar på att hon ska vakna och börja ängslas för att jag ska kvävas till döds, tänker jag på många saker och företeelser.. I morse började jag tänka på hattar och hamnade slutligen på principfasthet..


Ingen verkar ha hatt numera.. På gamla foton och filmer på TV har alla hatt.. Både män och kvinnor.. Barn också.. När det är kallt..


För ett antal år sen köpte matte en minkturban på loppis.. Det var en kall dag och minkmössan värmde gott.. Ett fel hade den dock.. Den räckte inte riktigt nerom öronen..


Såna här minkhattar hade äldre damer på sextiotalet, och jag tror inte dom hade dom för  v ä r m e n s  skull..


Matte gav 20 kronor för mössan, och köpte den väl mest på skoj.. Riktigt kalla dagar tar hon dock fram den.. För värmer det gör den fortfarande..


En del unga män har  a l l t i d  nån slags huvudbonad.. Både inomhus och ute.. Ett tag var det basebollkepsar, men numera verkar dom ha gått över  till stickade luvor..


Mössbärandet verkar höra samman med ett duktigt gällivarehäng på byxorna.. Numera visar man iallafall inte kalsongerna.. Och  d e t  får man vara tacksam för..


Unga  d a m e r  (en del äldre också för den delen)  tycks vara förtjusta i att visa brösten.. Inte helt och hållet, men åtskilligt.. Och lilla Hallon tror inte att det beror på att dom behöver svalka sej..


Så långt om  h a t t a r.. Sen kom det knepiga:  p r i n c i p f a s t h e t..


Så vitt lilla hunden förstår så är det en egenskap som anses värdefull.. Jag vet inte om matte har den..


--Har du det, matte.. Principfasthet.. Vovven tar mod till sej och frågar..


--Ja, joo.. Jag är ju inte  k r i m i n e l l,  vilket ibland grämer mej.. Lagar och förordningar och de tio budorden följer jag så gott jag kan.. Men principfast.. Njaä.. L i t e  kanske.. Men mera  v e l i g  skulle jag tro.. Fast jag var ännu veligare i unga år..


Med detta en aning svävande svar får lilla Hallon låta sej nöja..


















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards