brimikshallon

Alla inlägg den 17 februari 2015

Av Kerstin Frithiof - 17 februari 2015 07:19

   

--Har du slutat med dina vigheter, matte.. Hundarna har inte hört nåt hasande och inga stön från källaren på sistone..


--Nä då, men jag har pausat ett par veckor för jag var så ohyggligt less på dom.. Men nu har jag börjat igen..


--Gjorde det nån nytta att plåga sej då, matte.. Hundarna är inte mycket för att pina sej.. Inte ens för en god sak..


--Ja, absolut.. Annars hade jag inte börjat igen.. Att vi har varit ute så mycket har nog också gjort sin nytta.. Mopedringen har reducerats till en cykelslang, och nu ska den också bort..


Det där sista begrep inte vovvarna, men det syns på matte att det är nåt positivt.. Är  h o n  nöjd så är vi..


Idag ska matte laga  k ö t t f ä r s l i m p a,  och det gör hon på enklast möjliga vis..


Hon rör ihop surgrädde med löksoppepulver.. Ett ägg brukar hon också blanda i.. För  h å l l f a s t h e t e n s  skull, säjer hon.. Sen gäggar hon ihop ingredienserna och formar en limpa, som hon gräddar i lergrytan..


--Lätt som en plätt, myser hon och sänder en tacksamhetens tanke till sin systerdotter, som har lärt henne konsten..


--Blir det  g o t t  också.. Hundarna är alltid lika angelägna om att det matte kokar ihop ska smaka bra..


--Det smakar precis likadant som en vanlig köttfärslimpa.. Vill man har den svagare i smaken tar man mindre löksoppepulver.. Vill man ha den starkare, kryddar man extra..


Nu ska jag berätta varför jag inte använder skiljetecken som annat folk  (och  h u n d a r).. Det beror inte på att jag inte  k a n  utan på att jag inte  v i l l.. Frågetecken och utropsdito ser  g r ö t i g a  ut och därför skippar jag dom..


Punkter och kommatecken använder jag emellertid för dom är  s n y g g a.. Punkterna är tillåmed så snygga så jag dubblerar dom..


--Om  d u  hade skiljetecknat på det sättet när du jobbade på tidning, matte.. Hade du fått sparken då..


--Knappast.. I tidningen är det inte alltid så noga med interpunktion och stavning, men hade jag skrivit så när jag var lärare,  d å  hade jag förmodligen åkt ut..




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards