brimikshallon

Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Kerstin Frithiof - 20 februari 2015 09:06

    

På somrarna brukar det stå en gammal balkonglåda på vår trappa.. Och alltid, alltid innehåller den röda pelargoner..


Vanligtvis brukar matte slänga innehållet när frosten kommer, men i höstas bestämde hon sej för att försöka få plantorna att överleva..


Hela rasket bars ner i källaren och där fick det stå.. Ett par gånger under resans gång hällde matte på en skvätt vatten..


I går kväll bars lådan upp i köket och allt visset rensades bort.. Minsann.. Var där inte nåra små bleka stänglar som kämpade för livet.. Matte luckrade upp jorden, det lilla som fanns av den, och den var stenhård.. Och så vattnade hon..


Iväg till Mjällby och köpte krukjord.. Påsen la hon på köksbordet för att den skulle tina..


Nu ska lådan fyllas på med färsk jord.. Dom spensliga små överlevarna har redan blivit  l i t e  raskare..


--Jag undrar om jag inte ska lägga ner lite hönsgössel dessutom, funderar matte..


--Det är väl inte så  h y g i e n i s k t  förstås, funderar hon vidare.. Men om jag lägger jord både under och över den, kan det inte vara hälsovådligt.. Och så får jag inte sätta lådan så att vovvarna kommer åt den.. Hönsskit är nämligen smaskens för två små hundar..


--Jag tror jag sätter planteringen precis under fönstret bredvid spisen.. D i t  når inte ens lilla mor.. Hallon bekymrar jag mej inte om.. H a n  kan nämligen inte hoppa..


--Ska vi till skogen i dag.. Hundarna är ivriga..


--Det är så tänkt vovvarna.. Och så ska vi grilla.. Jag ska koka choklad.. Het och stark med en piripiripung i..


--Agneta har skaffat fruktansvärt kryddat isterband.. Så nog ska  v i  bli varma..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards