brimikshallon

Alla inlägg under mars 2015

Av Kerstin Frithiof - 9 mars 2015 07:11

            

Igår var det en riktig vårdag.. Soligt och varmt.. Matte, som varenda vår bestämmer sej för att bli  s o l b r ä n d,  satt ute vid sydsidan i trekvart ungefär.. Om hon verkligen  b l e v  solbränd kan hundarna inte avgöra eftersom vi är färgblinda..


Matte och barndomskamraten hade en trevlig lunch tillsammans.. Matte hade lagat kycklingsoppa och köpt vitlöksbaguetter.. Hundarna fick en liten slurk soppa utspädd men vatten efter att damerna avslutat måltiden..


Matte har varit uppe tidigt och donat med att sätta in bilder på nåt, som kan förställa ungefär vad som helst..

J a g  gissar på att det är en  m o p p  som roterar på hallgolvet.. Frågan är vad  l i l l a  m o r  tror att det är..


--Jag  h a r  fått en hobby.. Matte är glad.. När hon börjar känna sej  s ä k r a r e  med alla knappar och kopplingar kommer hon ha riktigt roligt..


Nån hobby har hon inte haft på många, många år.. Inte sen den tiden, så hon under våldsamt överskattande av sin förmåga, fick för sej att lära sej spela  g i t a r r.. Inte tre ackord och usel sång.. Ånä, matte skulle bli den nya Segovia.. Stackars matte.. I sju år slet hon med lektioner i  segoviaknäppande innan hon insåg orimligheten i det hon höll på med..


Gitarren fick hennes systerson.. Ibland tänker matte som så här, att det kanske var dumt att ge bort instrumentet..


Men sen tänker hon, att det är skönt att vara av med det.. Syskonbarnen och deras barn är för övrigt sant musikaliska.. Inte bara önsketänkandemusikaliska..


--Nähä, säjer matte och börjar se lite nervös ut.. Nu ska jag sätta in mina bilder, och så får vi se om nån i hela världen kan gissa vad dom förställer..


Hon ser både ängslig och pillemarisk ut..


Bilderna kanske inte ens kommer med..


Jo,  m e d  kom dom, men matte hade velat ha dom  s i s t  i inlägget.. Hur man ska  p l a c e r a  dom får bli nästa nöt att knäcka..














Av Kerstin Frithiof - 8 mars 2015 09:25

    

--Du är häpnadsväckande, matte.. Här har du lullat omkring och tittat på golv och väggar i flera, flera dar.. Ända sen i tisdags om jag minns rätt.. Och precis  n u  på söndagmorronen börjar du tvätta skåpdörrar, innerfönseter och golv..


--Och så blev du så trött att du  s n u b b l a d e  i källartrappan.. Hade du inte fått tag i ledstången och kunnat räta upp dej så hade du dråsat rakt ner i källaren.. Ä r  du egentligen fullt klok.. Hundarna är med rätta uppbragta..


--Njaäe, matte ser skamsen ut.. Lite rädd också.. Hon tycker alldeles uppenbart inte om att bli påmind om att hon kunnat ligga lemlästad, eller värre, nedanför källartrappan..


--Vad ska du bry dej om att städa för.. Du gillar inte att göra det, och numer är du så stel och ovig att det kan vara farligt för dej.. Hyr en städfirma..


Matte ser betänksam ut.. En väninna till henne utgör härom dan sin vredes skålar över "rika österlandskärringar"  som utnyttjar allmänna medel för att få städat.. Jämförelse gjordes med ensamma tvåbarnsmammor.. Som tydligen lever mer eller mindre i misär..


Vad än matte är så inte är det  r i k,  och inte vill hon bli kallad kärring med två R heller.. Ensam är hon visserligen men det tvåtal  h o n  hyser i sitt ruckliga hus är inte mänskobarn.. Hon passar tydligen inte in nånstans i klyschornas värld..


Som vanligt, när matte blir indragen i tal om  p o l i t i k,  blir hon förvirrad och svarslös.. Lite  a r g  också.. Hon kan känna igen haltande argument när hon hör dom, men har svårt att bemöta dom.. Givetvis beroende på att  h o n  inte har nån klar ideologi att stötta sej på..


Nåväl, nu är det iallafall någorlunda rent i huset..


Att matte fick ett städryck i morse bror på, att hon ska ha en gammal barndomskamrat på lunch.. Kamraten är ytterligt, skrämmande observant, och matte vill inte framstå som den halvt om halva lortmaja hon egentligen är..


Bordduken har en liten såsfläck, men den tänker matte maskera med ett karottunderlägg.. (Slug är hon också)..


M a t e n  kommer iallafall inte att bli annat än ypperlig.. Laga mat och svänga ihop sås är nåt som matte behärskar..




















Av Kerstin Frithiof - 7 mars 2015 09:29

 

--Titta så  f i i n t,  pep matte och Agneta när vi var i skogen häromdan.. Det  "fiina"  var en liten bok med löven kvar.. Den stod inne bland granar och solen lyste genom löven..


Matte hade kameran med sej och tog ett foto.. Egentligen tog hon flera, men behöll bara ett.. Det hon tyckte var bäst..


Eftersom  h o n  tyckte det var så bra tänker hon försöka visa det på min  (m i n)  blogg.. För första gången på egen hand.. Jag ser på henne att hon är nervös..


Vad jag inte begriper mej på är  f a s a n e r.. Hela vintern har dom hållit till inne i byn.. E t t  litet tillslag varje år brukar dom göra, men inte stannar dom hela vintern hos oss..


--Tror du dom håller på att bli  t a m a,  som  h ö n s  ungefär.. Hundarna finner för gott att fråga matte..


--Kan jag inte tänka mej, svarar hon efter att ha funderat på saken en stund..


Apropå  f å g l a r:  Lilla Hallon har ofta slagits av likheten mellan "tappade" fågellortar och stekta ägg..


Senast i morse låg det ett pyttelitet "stekt ägg" ute på gatan..


Matte kände sej rörd, sa hon..


--Tänk om det  ä r  ett litet ägg, sa hon.. Och kände sej smått lessen för den lilla fågelungen som  k a n s k e  funnits i  "ägget"..


--Äsch, sa hundarna.. V i  kan inte alls begripa oss på mattes sentimentalitet.. Lika lite som vi fattar hennes eventuella skönhetssinne.. V i  är av robustare virke..


I morse ville vi klå upp en katt, som satt i grannens häck.. Ja, jää.. vad smörj det skulle vankats.. Om vi fått som vi velat..


Matte drog emellertid undan oss, och förklarade, att risken vore ganska stor att  v i  blev strimlade om vi försökte oss på dylik verksamhet..


Apropå  k a t t e r  så är det katttmånaden nu.. Ännu så länge har vi inte sett fler katter än vi brukar på våra promenader.. Dom har kanske förlagt sina kattliga möten nån annanstans..


Matte  k l a r a d e  att lägga in bilden.. Hon mallar sej omåttligt och känner sej nästan som en ingenjör..















Av Kerstin Frithiof - 6 mars 2015 08:00


Det var  i n t e  lilla mor som var med på dammkortet.. Det var  j a g.. Matte är ibland lite virrig, men det förlåter vi henne.. Hon är  v å r  mänska och nån annan vill vi inte ha..

Av Kerstin Frithiof - 6 mars 2015 07:36

    

--Tänk, matte, det var inte alls så svårt att sätta bilder i bloggen som du trodde det skulle vara.. Är du  g l a d  nu..


Lilla Halllon gläder sej med sin mänska.. Lilla  m o r  ser däremot så full i sjutton ut, att vi inte kan låta bli att fråga vad  h o n  sitter och småsväller åt..


--Visst, säjer hon, visst måste ett foto vara  g e n o m t ä n k t  och  v ä l k o m p o n e r a t, säjer hon oskyldigt..


--Givetvis.. Matte håller ivrigt med.. Men, lilla sötnos, jag håller precis på att  l ä r a  mej.. Ibland blir det lite snett, men det är  b a r n s j u k d o m a r..


--Du vet, matte, fortsätter lilla mor, det där kortet där jag sitter på mattan och ser söt och ljuvlig ut.. D e t  fotot är inte så välgenomtänkt.. Komponerat, okej, men välgenomtänkt.. Suck..


Matte blir alldeles bestört.. Just  d e t  fotot är hon smått stolt över..


--Jo,  s e r  du inte att det är  d a m m  under soffan.. Lilla mor fryner på sin lilla nos.. Massor med damm..


Poff.. Luften går ur matte för ett ögonblick.. Sen tar hon upp den kastade handsken..


--Kan väl hända, men  d e t  har ingenting med fotograferande att göra.. För övrigt är det  h u n d h å r  på mattan.. Och eftersom jag just har vårstädat är både damm och hundhår borta.. Iallafall för den närmaste tiden..


--J a g  tycker det är ett fint kort.. Lilla Hallon försöker trösta matte, som, ärligt talat,  i n t e  ser direkt skamsen ut.. Har man hundar och inte är särskilt intresserad av att städa  b l i r  det både damm och hundhår lite varstans.. Och kortet  ä r  fint..


--Ska du ta flera kort, matte.. Nu har lilla mor glömt sitt försmädliga inpass, och är som vanligt angelägen om att vara till lags..


--Jag ska ta massor med kort och jag ska  l ä r a  mej mer och mer för vartenda kort jag tar.. Det känns som om jag just har fått en hobby..


--Var ska du förvara alla korten.. Hundarna ser för sin inre syn ett hus proppat med kort..


--Jag ska bara behålla dom som jag tycker är bra, och dom ska jag förvara i datorn.. Dom som är  r i k t i g t  bra, med eller utan damm, ska jag skicka ut i rymden.. De´ni..














Av Kerstin Frithiof - 5 mars 2015 18:52

    

Vår snälla grannfru K har varit inne och lärt matte att sätta in bilder i bloggen..


Vovvarna häpnar och matte är alldeles matt..


--Nu du matte, nu gäller det bara att du lär dej att hantera kameran på allra bästa sätt.. Också..


--Det är svårt att tro att jag har varit med om att sätta in bilder på vår blogg.. Nu gäller det bara att låta den här kunskapen  l a n d a  och slå rot också.. Matte ser nästan yr ut.. Yr och tagen..


--Vovvarna, vovvarna.. Gissa om jag är  g l a d..

Av Kerstin Frithiof - 5 mars 2015 18:31

    

Vi håller på att träna bildöverföring:      

Av Kerstin Frithiof - 5 mars 2015 07:55

    

--Jag hoppas, sa matte och såg gladlessen ut.. Jag hoppas, att nån, som kallar sej Oldmolly, läser det här..


--Varför då.. Hundarna ser undrande på sin mänska.. Känner  v i  henne..


--Nä, men hon kommenterade vovvarnas blogg, och jag begriper mej inte på att svara på kommentaren.. Så  o m  Old molly läser det här, så vill jag att hon ska veta att jag uppskattade hennes kommentar..


--Det är allt bra mycket du inte begriper sej på, matte.. Finns det  e g e n t l i g e n  nåt du verkligen är bra på.. Inte som att gå på öronen eller missa avtagsvägar och sånt utan nåt  r i k t i g t.. Nåt som man kan na  n y t t a  av..  Och kanske tillåmed tjäna pengar på..


--Tja, mja.. S t a v a  kan jag ju.. Och laga  s å s.. Jag håller på att lära mej sköta kameran, men hur man sätter in foton på bloggen lär jag nog aldrig klara av..


--Ja, men du har ju lyckats lära dej hur man sätter in kort på facebook.. D å  ska det väl inte vara så konstigt att göra det på bloggen..


--Det trodde jag också, men datorn meddelar mej att jag inte äger tillträde till.. tja.. butiken ifråga.. Jag måste först bevisa att jag är den jag utger mej för att vara.. Och det kan jag inte.. Begriper  i n t e  hur det ska gå till..


--Är du lessen för det, matte.. Vovvarna märker att matte slokar och sympatisänker svansarna..


--Ja, vovvarna,  d e t  är jag.. Känner mej dum.. Och  d e t  är inte roligt.. Så här dum har jag inte känt mej sen jag började på en kurs i ulltovning för 35 år sen och alla andra kunde men inte jag..


--När jag sen gnällde för kollegorna sa P. att det var  n y t t i g t  för en lärare att få känna sej oduglig..


--Tänk, sa hon.. Så här känner våra  e l e v e r  sej emellanåt.. Ta den lärdomen med dej, sa hon.. Och matte följde hennes råd..


Matte ser strax lite gladare ut.. N å n  gång kommer hon kanske att få tillträde till sin egen dator och nån gång kanske hon kan lära sej svara på kommentarer.. Till dess får hon nöja sej med att laga god sås och att missa avtagsvägar..






















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards