brimikshallon

Alla inlägg den 17 april 2015

Av Kerstin Frithiof - 17 april 2015 06:38

    

Idag är det fredag och solen lyser redan utan minsta moln på himlen..


Så fort det blir torrt i gräset ska matte klippa det.. Gräsklipparen fungerar även i vår.. Matte kunde konstatera det för ett par veckor sen..


--Så fort det blir sommaruppehåll i gräsväxandet ska jag låta serva klipparen, säjer hon..


--Varför servar du den inte  n u..  Hundarna förstår sej inte riktigt på hur matte tänker..


--Nä, nu måste jag först få ordning på gräset.. Sen kan jag serva hur mycket som helst.. Det hade inte varit så dumt om jag kunnat göra det  s j ä l v..


I går kväll var vi ensamma hemma, lilla mor och jag.. Matte var, som vanligt, höll jag på att säja, på konsert..


Den här gången var hon och lyssnade på Marinens musikkår, den, som ett tag var totalt utrotningshotad..


Man lyckades emellertid få behålla den i Avkroken.. Förhoppningsvis för gott.. Men säker kan man inte vara.. Det kan man aldrig när politiker börjar rota i saker och ting.. T r e v l i g a  saker och ting.. Antingen ska dom trevliga företeelserna strypas helt.. Eller ska dom till Stockholm.. En ännu värre avkrok än Karlskrona.. 


Nåväl, matte var nöjd och belåten.. Hon fann att hon uppskattade den här sortens orkestersammansätting..


--Mäktigt var det, sa hon..


--Dom här gossarna och flickorna vill jag lyssna på flera gången, sa hon med eftertryck..


--Dom är roliga att lyssna på, prydliga att se på och så har dom välputsade skor..


Förra våren fick matte en pionplanta av Agneta.. H o n  ville bli av med den och matte ville ha den.. Ibland är det vist ordnat här i den bästa av världar..


Matte var lite ängslig att pionen, en gammaldags djupröd bonnnaros, inte skulle tåla flytten.. Hon grävde ett jätte hål för att behaga nykomlingen.. Och så fyllde hon på med planteringsjord och aningen gössel..


Vovvarna tittade på men aktade sej noga för att komma för nära hålet.. Ramla ner är  e n  sak.. Komma  u p p  igen en helt annan..


Allt gick emellertid bra och pionen tillåmed blommade..


Nu har matte gått omkring och kikat efter den ett tag.. Angelägen om att det ska komma upp nya skott, men långt ifrån säker på att så ska bli fallet..


Nu har det emellertid börjat skjuta upp små röda pluttar ur jorden..


--Jag har  f o t a t  dom, sa matte stolt för en stund sen.. Och så har jag fotat björkskottet i stubben.. Och våra tulpaner på sydväggen.. D o m  växer lite oorganiserat eftersom dom  v a n d r a r.. Detvillsäja dom  n y a  lökarna vandrar.. Dom gamla dör..


Dom här lökarna satte matte och hennes mänska så fort dom skaffat sej huset.. Så det är  a n t i k a  tulpaner..


  

 


Dom långa revorna framför tullipanerna är mattes blåregn.. Hon har ännu inte bestämt sej för om hon ska behålla dom eller kapa dom..


--Pionknopparna tar vi en annan dag, säjer matte och skiftar färg på kinderna..


Hm.. Dubbelt "hm"..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards