brimikshallon

Alla inlägg den 1 maj 2015

Av Kerstin Frithiof - 1 maj 2015 06:57


--I går lärde jag mej  t v å  saker, sa matte stolt.. Vanligtvis brukar hon säja, att hon lär  n å t  varje dag..


Hundarna blir givetvis nyfikna.. V i  kanske kan lära oss nåt vi också av det matte kommer att berätta..


--Vad lärde du dej matte.. V i  vill gärna veta.. Bakarna skruvar ner sej i mattan och öronen står upp så mycket dom kan..


--Jo, för det första lärde jag mej att jag praktiserar  s e l e k t i v t  seende..


--Vad är  d e t.. Selektivt seende är att nytt begrepp för två små hundar..


--Jo, man väljer omedvetet vad man vill se.. Jag stod och tittade beundrande på två rabatter, som jag gjort iordning.. Där växer absolut  i n g e n t i n g  ännu,  men jag såg prunkande blommor.. Vad jag däremot  i n t e  såg var hur trasigt och ruttet staketet mot vägen är..


--Jaha, att mänskor själva väljer vad dom vill se,  d e t  är inget nytt för hundarna..


Matte hade tillexempel besök av en gammal barndomsvän härom dan.. Hon visade stolt upp sina påskliljor för vännen, men  h o n  såg bara maskrosorna på andra sidan staketet..


--Vad lärde du dej   m e r a,  matte.. Vovvarna har svårt att förstå att matte inte tidigare fattat att hon lider av selektivt seende.. Hon som dom flesta av hennes släkte..


--Jo, jag lärde mej hur snabbt det går ute i rymden..


Det var så här:

Matte råkade kasta en blick bort mot tallet.. Solen höll just på att gå ner och hela tallet verkade stå i lågor.. Matte gapade.. Och så kom hon på att hon måste  f o t o g r a f e r a  branden..


Innan hon hämtat kameran och ställt in den så att inga hustak eller lyktstolpar skulle komma med, hade solen redan sänkt sej ytterligare en bit och skogen var inte alls lika flammande längre.. Efter ytterligare ett par minuter var den alldeles som vanligt igen..


--Just det, matte.. Carpe diem.. D e t  har vovvarna alltid förstått..


Nu fick matte trots allt ett  a n s t ä n d i g t  foto att lägga in.. Dessutom fotograferade hon vårens första klase blommor på blåregnet..


    


--Varför gjorde du bilderna så  s t o r a,  matte..


--Jo, jag vill att dom ska  s y n a s.. Dom här bilderna är inte fula eller besynnerliga.. Dom är  f i n a  och då ska dom synas ordentligt..
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards