brimikshallon

Alla inlägg den 14 juni 2015

Av Kerstin Frithiof - 14 juni 2015 08:20

    

I går gjorde jag en alldeles ny erfarenhet.. Jag var  s j u k..


Det började med att matte tog ut oss på en liten runda nerom stranden och Agneta var med.. Det var förskräckligt hett och båda hundarna flåsade ordentligt.. Innan vi kom tillbaka hem hade jag gångstrejkat flera gånger.. Matte fick faktiskt  d r a  igång mej..


Lilla mor, som var betydligt alertare än jag, skulle följa med Agneta hem och jag skulle stanna i Norje hos matte.. Det är ordnat så när vi ska fästingsmörjas..


Jag bara låg och flåsade och led.. Först fattade jag inte vad det var med mej, men  s e n  kom jag på att jag måste vara sjuk..


--Det är  v ä r m e n,  sa matte.. Det verkade som om hon försökte övertyga både sej själv och mej om att så var fallet..


Jag piggnade till framemot kvällen, och när vi gick sista kissrundan var jag riktigt alert..


--Efter missommar ska båda hundarna trimmas, sa matte.. Sen lider ni inte av värmen som ni gör nu..


Tja, pest eller kolera.. Pälsryckning eller värmeslag.. Vovvarna kvittar det lika.. Plågas får vi i vart fall.. Suck..


Matte rensade sin "dagvattenledning" i går.. Det hade bildats en del växtlighet i den och matte var rädd att avrinningen skulle bli lidande..


Det var nog tur att hon gjorde det.. Det kom nämligen nåra hemska regnskurar på kvällen.. TV-störningar var det också, så matte drog ur alla elektriska kontakter hon kunde.. Vi har en gång fått en TV sönderslagen av åska och vill inte attt det ska hända igen..


Apropå elektricitet:


Mattes gamla morfar, som var född 1882, hade väldig respekt för det elektriska.. Särskilt rädd var han att det skulle börja brinna i taklampan i hallen..


Därför hände det då och då, att han tassade ut och tände hallampan för att se om han hade släckt..


Matte var ung och oförnuftig på den tiden och hade roligt åt stackars gamle morfar och hans beteende..


Nu är matte  g a m m a l  och oförnuftig och har  f o r t f a r a n d e  roligt åt stackars gamle morfar och hans beteende..


--Hur kan du veta, att morfar betedde sej så där tossigt, matte.. Du bodde väl inte hos honom..


--Nä, men en  m o s t e r  till mej gjorde det, och ibland hälsade jag på dom.. Det tillåmed hände att jag sov över..


Idag är det fuktigt och hett.. "Ska det här vädret fortgå så kommer det att växa ut  g ä l a r  på oss allesamman""..

Det är mattes dystra spådom..


 

 Knappast en dag utan att matte fotograferar i trädgårn.. Det här är rhododenron.. Den röda  s k r e v  matte och hennes mänska efter första sommaren dom bodde i huset.. Den lila, som ha kommit lite i kläm, köptes på plantskola nån gång på sjuttiotalet..

Tittar man  n o g a  kan man se att det även växer   f l ä d e r  i snåret.. D e n  har flyttat in alldeles av sej själv.. Och enligt matte är den välkommen.. Det kanske kan bli  s a f t  av den med tiden, men hur  d e t  ska gå till kan inte vovvarna begripa..


















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards