brimikshallon

Alla inlägg den 15 oktober 2015

Av Kerstin Frithiof - 15 oktober 2015 08:32

    

--Tänk, sa matte förundrat, tänk så många vi har varit..


--Har vi.. Hundarna tappar hakan.. Vad  v i  kan komma ihåg har det alltid bara varit vi tre här.. Nä, förresten, lilla mor var inte här från början..


--Nä, säjer matte lite sorgset sådär.. J a g  har varit många.. Och  v o v v a r n a  har också varit många..


--Jag har varit litet barn, skolbarn, ungdom, vuxen, medelålders och nu är jag gammal.. Vovvarna har gjort ungefär samma resa.. Iallafall lilla mor.. Från valp till gammal.. Du, lilla korv är inte gammal än, men du blir snart..


Jaha, det är  s å  matte menar.. Från valp till gammal vovve.. Med lite klent med tänder, nedsatt hörsel och grått runt nosen.. Som lilla mor..


--Har  d u  också klent med tänder, nedsatt hörsel och grått kring nosen, matte..


--L i t e  nedsatt hörsel har jag allt, men inte nåt grått kring  n o s e n  iallafall.. Nåra  v i t a  stråk har jag i håret, men det är bara modernt.. Mänskor  b l e k e r  sej i håret för att få såna vita stråk som jag har alldeles gratis..


--Då är det alltså  m o d e r t  att vara gammal, eller hur.. Hundarna bröstar upp sej.. Att vara  m o d e r n  är nåt väldigt fint..


--Nä, det är det  i n t e.. Folk gör vad som helst för att inte se gamla ut.. Dom tillåmed  o p e r e r a r  sej för att behålla ungdomen.. Slätar till och fyller ut..


--Det är nästan som om dom är rädda för att bli gamla.. Jag  t r o r  inte jag är det.. Inte så länge jag är kry och rask iallafall.. Och eftersom vi inte har nåt  v a l  är det lika så gott att gilla läget..


--Vi, små hundar, bekymrar oss föga om nåt så oväsentligt som ålder.. Vi är bra som vi är, pigga och raska och lever fullt ut varenda minut.. 


Träden har verkligen ändrat färg, men alla löven hänger kvar.. Om två veckor fyller matte år, och hon hoppas, hoppas att löven ska hänga kvar då..


--Är det så, matte, att  t r ä d  också blir gamla och grå kring nosen..


--Jo då, alla blir gamla, även om inte alla blir grå kring nosen..    

Då och nu.. Matte nåra månader gammal och matte i morse.. Medge att man ser  k o n s t i g  ut när man tar en selfie.. Det är matte, som påstår det.. Det är framför allt  h a k a n  hon inte känner igen.. Den är för lång, tycker hon..


--Tänk så fort det gick, säjer hon.. Inte för att vovvarna tror att matte minns nåt från tiden för första kortet.. Lika lite som vi minns hur det var att vara valp..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards