brimikshallon

Alla inlägg under februari 2016

Av Kerstin Frithiof - 5 februari 2016 09:02

    

Vi har varit i skogen tre gånger denna veckan.. Det är nästan för bra för att vara sant.. Dessutom verkar det som om vi kommer dit i dag också..


Det märkliga är, att det är torrt och fint.. Åtminstone på Stiby.. Idag är det meningen vi ska till Nytorpet.. Matte och Agneta ska grilla.. Agneta har nåra korvar i frysen och matte ska koka kaffe..


Är det nån som missat att vår mänska är ganska  g a m m a l.. Hon själv verkar ha gjort det.. Ända till nu..


--Jag  u n d r a r  varför jag blir så fort trött, sa hon till sej själv häromdan när hon fick sätta sej och pusta mitt upp i ingenting.. Egentligen..


Och så började hon känna efter och klämma på sej både här och där för att kolla om nåt fattades.. Visserligen fick hon ont precis överallt när hon "undersökte" sej, men eftersom hon  v e t  att hon har aningen livlig fantasi, insåg hon att det var hon själv som framkallade ontet..


--Nä, sa hon.. Jag är nog alldeles frisk iallafall..


--Har du tänkt på, att tröttheten kan bero på att du är  g a m m a l,  matte.. Vovvarna skyggar lite för ordet gammal.. Vi  v e t  ju att det i mänskornas värld räknas som näst intill skamligt att bli gammal..


Matte tar saken under övervägande.. Och så skiner hon upp.. Börjar känna sej tröstad..


--Vovvarna, vovvarna.. Tusen gånger hellre gammal än sjuk.. Tack mina små raringar.. Och matte börjar tralla och vissla precis som hon alltid gör..


Det var nån gång på 70-talet när det var populärt med  d e k a l e r  i bilarna.. Matte och hennes mänska hade en där det stod "Hellre rik och frisk än fattig och sjuk"..


 


Lite sliten och skrynklig men nypermanentad och fin.. Kortet är från  augusti..














Av Kerstin Frithiof - 4 februari 2016 09:01

    

Igår hade vi trevligt.. När det väl slutat blåsa tog matte oss till Stiby, och där sprang vi lösa ett bra tag..  Vi var ensamma i hela skogen, och det var också trevligt..


--Minsann, sa matte och påtade undan en del löv från en av rabaterna..


Minsannandet berodde på att hon hittat nåra små, små snödroppar, inte mycket större än knoppar, men iallafall..


Nu är vi på rätt väg.. Fem veckor har nästan gått på det nya året.. I dag skiner solen..


 


Igår hade matte roligt..


Det var så här:

Hon var med E. på apoteket och damerna stod och väntade vid kassan..


En av di brede pojkarna med stövlar och jobbarkläder blev expedierad..


--Ja, jag skulle väl ha ett sånt där jävla läppstift mä, sa han..


Matte fröjdade sej storligen.. Hon fick riktigt hålla sej för att inte ge den brede en riktig bamsekram.. 


--Skulle du kunna tänka dej att ta ut oss till skogen i dag också, matte..


--Det skulle jag kunna, vovvarna.. Det skulle jag..















Av Kerstin Frithiof - 3 februari 2016 08:45

    

I morse vaknade vi av att det small och tjöt utanför fönstret..


--Jag trodde vi var vindhärdade vid det här laget, sa matte.. Men tydligen finns det inga gränser för hur mycket det kan blåsa.. Sa hon och menade att  det inte fanns nån möjlighet att somna om.. Som det väsnades runt knuten..


Alltså klev vi upp alla tre.. Nu har lilla mor snurrat ihop sej i en av dom gamla skinnstolarna, medan  j a g  vandrar omkring lite planlöst.. Matte, för sin del, sitter och tittar på gardinerna, som vajar i vinden..


--Vi får vara glada så länge inte tapeterna också börjar fladdra, säjer hon i ett litet försök till galghumor..


--Opp med hakan, matte, om ett par månader är vintern över och du kan gå ut utan att palta på dej kilovis med kläder.. Och vi kan springa i skogen varenda dag utan att riskera att nåt träd blåser på oss..


--Fnys.. Fortsätter blåsandet på det här viset finns det snart varken skog eller träd.. Matte har bestämt sej för att vara pessimist..


--Vad ska vi  göra idag matte.. Hundarna har en liten förhoppning om att det kan bli Stiby, men matte bara blänger, och förklarar, att  h o n  för sin del ska göra minsta möjliga.. Och nåra skogspromenader kommer inte på fråga.. Inte så länge det blåser som det gör..


--Leta upp en fin bild, matte.. En  s o m m a r b i l d.. Så vi kan glömma fladdrande gardiner och vrålande vindar..


 


Den här bilden tog matte ur en tidning i somras.. Hoppas ingen trodde att hon bakat tårtan själv.. Hon är inte så bra på att baka, vår mänska..


Idag har hon emellertid bestämt sej för att testa en ugnspannkaka.. Hon har köpt både mjölk och fläsk.. Ingon har hon y kylen..


V i  kommer inte att få smaka.. Det får vi inte längre.. Inte sen lilla mor var så sjuk i julas..


















Av Kerstin Frithiof - 2 februari 2016 09:34


 

-Kan vovvarna gissa vad detta är.. Matte visar upp en liten bild hon precis har varit ute och tagit.. 


Ärligt talat är vi ganska ointresserade av mattes foto.. Den ser ut som ungefärligen en liten pinne.. Eller två.. Möjligen flera..


--Det är svällande knoppar på min  ä d e l s y r e n.. Matte ser mäkta stolt ut..


--Jaha...


--Jo, vovvarna.. Så här var det:


--För väldigt länge sen, en 12 år sen ungefär, köpte jag en vit äkta syren och planterade där summerwingrosorna nu står..


--Detta hände, o, mina hjärtebarn,  l å n g t  innan jag skaffat mej ens de enklaste kundskaper om trädgårdsodling..


--Syrenen trycktes ner och på med lite vatten bara.. Den nästan  d o g  innan jag fattade att den ska ha vatten varje dag..


--Och så gick åren och ingenting hände.. Jo, förresten.. Jag började fatta lite om trädgårdsskötsel..


--Syrenen flyttades (jag nändes inte slänga den) och grävdes ner där den står nu.. Mager och skrabbig var den..


--Och  t ä n k.. Äntligen har den börjat växa och nu har den stora knoppar.. Det kanske  b l i r  en ädelsyrenbuske så smångiom iallafall.. I vår ska jag rensa bort gräs och ogräs omkring den.. Matte strålar av tillförsikt och arbetsglädje..


Om vädret kan säjas att det är full fräs på det.. Som vanligt.. Dessutom har det regnat duktigt i natt, men källaren är torr och fräsch..


Och matte mallar sej..












   

    


Av Kerstin Frithiof - 1 februari 2016 15:56

    

--Det är ytterst, ytterst, otillfredställande att du, matte, är ute och ränner hela förmiddagen. Och sen, när du kommer hem, är du så trött att du  s o m n a r  i stolen.. Lilla Hallon är uppbragt..


--Jag  r ä n d e  inte.. Jag var med G. i Kristianstad..


--Och vad beträffar att jag somnade i stolen: V e m  var det som höll mej vaken ända till klockan fyra i morse..  Skulle ut och kissa, skulle ut och bajsa, klättrade upp och  l a  sej  o v a n p å  mej och var allmänt  s t ö k i g..


--Jo då, det var lilla Hallon.. När jag till slut  ä n t l i g e n  somnade, sur och dödstrött, drömde jag den hemskaste dröm man kan tänka sej..


--Gjorde du, matte.. Berätta.. Hur var den hemskaste dröm du nånsin drömt.. Hundarna är som vanligt intresserade..


--Jag drömde att den var nån som  s k ö t  lilla Hallon.. Det small och så sjönk han ihop till en liten sorgsen hög med blod kring nosen.. Och då vaknade jag igen.. Och det var faktiskt  i n d i r e k t  ditt fel det med..


Vovvarna begrundar.. Såna hemska drömmar hoppas vi att  v i  blir förskonade från.. Tänk om nån sköt matte och hon trillade ihop som en sorgsen liten hög med blod kring nosen.. Hu..





















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards