brimikshallon

Direktlänk till inlägg 29 maj 2016

Om Benjamin..

Av Kerstin Frithiof - 29 maj 2016 07:57

    

Det är mulet, iallafall  h a l v m u l e t,  denna söndagsmorron.. Matte går och hoppas på regn, och det gör väl dom flesta bönner..


Vill man göra matte glad och lite smått mallig, ska man kalla henne för bonne.. I själva verket är hon lika lite bonne som gitarrspelare.. Fast  d e t  önskar hon också att hon vore..


Företeelsen kallas självbedrägeri och önsketänkande..


I går ringde en glad skåning till oss, och berättade, att en väninna till matte, U., hade vunnit en  r e n g ö r i n g  för sej och en väninna.. Och valet hade fallit på matte..


--Hon tyckte nog det behövdes, tänkte matte, och för säkerhets skull ringde hon upp  U.  och frågade om det var sant..


Jo då.. Det  v a r  sant, så i eftermiddag kommer nån hem till oss och tar i tu med vår otroligt ankomna matta i vardagsrummet..


Matte gläder sej för hon har haft allvarliga planer på att skicka mattan på tvätt..


Det kommer kanske att behövas trots expertrengöring..


--Det blev inte så mycket  p å t a t  i går, du matte.. Hundarna kan inte riktigt begripa sej på sin mänska..


Energisk och entusiastisk ordar hon om hur mycket hon ska göra.. Och så gör hon.. i n g e n t i n g.. 


--Nä, jag tog  s e m e s t e r  i går och gör desto mer i morron..


Mänskor har sin alldeles  e g n a  logik.. Och  l o g i s t i k  för övrigt..


I vintras sågade matte ner det mesta av sin gamla benjaminfikus..


Det har kommit ett yvigt buskage långt ner på stammen.. Ungeför som på den gamla Snapphaneeken i Sölvesborg.. Två tredjedelar av stammen verkar döda i båda fallen, men den sista tredjedelen frodas och grönskar..


--Jag får såga lite till, säjer matte.. Ingen kraft kan komma upp till den nuvarande toppen.. Alltså ska den bort..


   


 


--Aldrig på tiden jag gör mej av med den här växten.. H u r  konstig den än har blivit, säjer matte argt.. Precis som om nån skulle ha föreslagit henne det..


På översta bilden ser man att halva kronan har dött.. På nästa bil har matte sågat bort en hel del och på den sista har det kommit en  n y  krona.. En  s l a g s  krona fast den sitter långt ner..












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Måndag 22 april 14:24


  Det händer faktiskt att solen skiner ett litet tag.. En, som  d å  passar på att hitta en varm och solig fläck, är lilla  herr Rönnerdahl: Jag förstår honom.. Och kallar bilden "Solkatt".. Riktigt fyndigt om jag får skryta lite..   Vad ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards