brimikshallon

Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av Kerstin Frithiof - 14 augusti 2016 09:02

    

--Jag undrar vad vi ska göra med alla  l ö v e n, sa matte bekymrat..


Hundarna tittar förvånat på varandra.. Det är väl ingenting  v i  kan göra.. Med  l ö v e n.. Dom sitter ju där dom sitter..


--Inte så länge till, vovvarna.. Om en månad ungefär börja dom trilla ner, och i år är dom  ä n n u  fler än förra året..


--Vad gjorde du med förra årets löv då.. Sopade du upp dom och for till tippen med dom..


--Nä, jag körde gräsklipparen över lövhögarna.. Fram och tillbaka körde jag den.. Så löven blev finfördelade..  Och så lät jag dom ligga till mat för maskarna..


--Det var  k l y f t i g t  gjort, för gräset har aldrig varit frodigare.. Trots att jag  i n t e  har lagt på gössel i vår..


--Där ser du, matte.. N å t  gott kan iallafall komma ur mänsklig   l a t h e t..


Mitt emot vårt blommar en  s o l r o s.. Förmodligen är den självsådd, precis som mycket är hos oss....


Ett år sådde matte solrosfrön och  d o m  kom inte upp.. Däremot hade vi flera  s j ä l v s å d d a  på sydsidan, och dom var stora, höga och tunga.. Blomkorgarna lade matte ut till  f å g l a r n a  på vintern.. Och så grep det ena in i det andra, men så småningom slutade det att växa självsådda solrosor hos oss..


 


Nu är det så mycket  a n n a t  som har sått sej självt.. Tyvärr sånt, som  i n t e  är så välkommet också.. Exempelvis b r ä n n ä s s l o r..


Matte har skaffat round up, men drar sej för att spreja på det..


--Det är dock  g i f t,  säjer hon bedrövat.. V i  tror, att hon tycker  s y n d  om nässlorna..


Det är söndag, solen skiner och det  b l å s e r.. Riktigt ordentligt norjeblåser..


Hade vi haft en  b å t  så hade vi  i n t e  gått ut med den idag..


















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards