brimikshallon

Alla inlägg den 7 september 2016

Av Kerstin Frithiof - 7 september 2016 08:22

    

Matte går omkring och verkar bekymrad..


Hon var på apoteket häromdan och där, i en liten skrubb, råkade hon få syn på  en våg.. Och på väggen satt en  m ä t a n o r d n i n g..


--Bra, tänkte matte.. Nu ska jag äntligen få veta hur lång jag  e g e n t l i g e n  är..


Vår resliga mänska har sedan en tid tillbaka misstänkt att hon inte  ä r  så reslig längre..


Och så tog hon av sej skorna, tätade på ryggen och ställde sej i mätanordningen..


Matte har alltid varit 175 centimeter lång och det har hon varit nöjd med..


--Jaha.. H a d e  du vuxit ytterligare, matte.. Hundarna är som vanligt  y t t e r s t  intressserade av mattes förehavanden..


--Inte för att jag  b e g r i p e r  hur det har gått till, men jag har  k r y m p t.. 167 centimeter över havet bara.. Så här liten har jag inte varit sen jag gick i sexan i folkskolan..


--Inte konstigt, att jag har svårt att nå upp till översta hyllan i skåpet, fortsätter hon..Fortsätter det så här är det snart bara långa ben kvar av mej..


Det  d ä r  var förstås överdrift, men faktum kvarstår: Det har blivit betydligt mindre av matte än det var när lilla Hallon kom till huset..


--Är du lessen för att du har krympt, matte.. Hundarna är beredda att göra allt för att trösta sin mänska..


--Nja,  l i t e  kanske..  Jag känner inte riktigt igen mej.. Hade den här höjdminskningen skett när jag var ung hade jag hälsat den med jubel.. Men efter att ha varit ståtlig i en Herrans massa år har jag  v a n t  mej vid ett visst perspektiv på omgivningen..


--Men det är bara att gilla läget.. För övrigt har krympningen inte skett blixtsnabbt.. Det har gått så sakteligen med nån centimeter om året..


Gilla läget var det.. Matte har  f o r t f a r a n d e  åtskilliga centimeter att ta av, och kommer att räcka många år till..


Ta en bild du   t y c k e r   o m   matte..

    

Det här är inget mästerverk, men matte tycker  o m  bilden.. Det är mattes mänska med vitt hår och glasögon och blå rävenjacka och Piccolo, jättenoffen.. Matte sitter på brädbänken.. Man kan gott förstå att den här bilden togs för åtskilliga år sen.. Varken mattes mänska eller hennes noff finns längre.. Har inte funnits på länge, länge..


--Saknar du dom, matte.. Svansarna sympatidalar..


--Ja, vovvarna.. Dom och alla andra som inte finns längre.. Min lillasyster tillexempel..
























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards