brimikshallon

Alla inlägg den 27 september 2016

Av Kerstin Frithiof - 27 september 2016 08:32

    

--Tadaa.. Matte var intill döden trött men jublande glad.. Hela sorgebarnet rensat från gräs och ogräs.. Plus en och annan buske..

 


--Nu kommer det ännu tyngre arbetet med att kärra ut jorden.. Lite i taget.. Jag är inte nån ungdom längre.. Med kraft i arm.. D e t  har jag för övrigt aldrig haft..


Hundarna tycker, att matte ska skynda sej med att kärra ut jordhögen.. Den liknar mest en  g r a v  där den ligger.. Och  d e t  gillar inte vovvarna..


I morse var det svalt och skönt, men solen gassar och det kommer att bli hett idag också.. Men vi börjar  v ä n j a  oss..


Matte påstår, att ju längre sommaren varar desto kortare blir vintern och  d e t  är en årstid hon fasar för..


Även om det inte snöar och fryser så  b l å s e r  det kallt.. Och vårt lilla hus är inte särskilt välisolerat..


I själva verket blåser det friskt  i n o m h u s  också..


--Tur att jag gillar att sticka, säjer matte.. T r ö j o r  har jag så jag ska kunna hålla mej varm hur mycket det än fläktar om öronen..


Och så måste vovvarna visa nåra före-och-efter-bilder:


Tidigt i somras planterade matte en stor och vacker herrgårdsbegonia i loppisgrytan:

 


Sen kom regnet och stormen och begonian var nära döden:


 


Nu, alldeles i slutet av sommaren har den repat sej.. Det har tillåmed kommit upp nåra småbegonior i grytan:


 


--Vad ska du göra med den i  v i n t e r.. Hundarna betvivlar att den ska klara en övervintring utomhus..


--Jag bär ner den i källaren tillsammans med gladiolusar och dahlior.. Fast.. Jag måste nog ta den ur grytan först.. Jag klarar inte av att lyfta både gryta, jord och växt..


--Klart du gör, matte.. Efter allt grävande och kärrande kommer du att ha muskler som värsta atleten.. Hundarna fnissar och puffar på varandra..


--Äsch.. 






Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards