brimikshallon

Alla inlägg den 22 januari 2017

Av Kerstin Frithiof - 22 januari 2017 08:24

    

--Du ser fundersam ut, matte.. Lilla hunden börjar fundera han också..


--Jag funderar på vad  d u  funderar på, säjer han.. Nästan lite ängsligt..


--Faktum är, att jag funderar på politik.. Nåt, som jag aldrig intresserat mej för.. Matte verkar mer förundrad än fundersam..


--Det hela sattes igång  h e l t  utan min egen förskyllan när jag hörde en politiskt verksam person säja såhär;


--Vi måste se till så att..


Och så kom det en del funderingar över hur detta tillseende skulle gå till.. Den, som skulle utsättas, var inte tillfrågad..


--Frågan är, om inte detta ständiga tillseende är en omvänd form av förtryck..


--J a g,  för min del, tillhör säkerligen den kategori, som behöver tillsyn.. Men  v i l l  jag bli tillsedd och mer eller mindre fråntas ansvaret för mitt eget liv.. Och  v e m  är det som ska se till mej..


--Visst, funderar matte vidare, visst är det bra med sjukförsäkring och pension och fria skolböcker och mödravårdscentraler och allt annat som medborgarna har rätt till..


--Men när "den goda staten" börjar lägga sej i privata företeelser, och diverse småtjafs, som ska bestämmas om och tillåmed  l a g s t i f t a s  om, då har det gått för långt..


--Detta ständiga omhändertagande verkar ha resulterat i att många mänskor blivit helt förslöade och utan eget initiativ.. "Kommunen, Skolan, Staten, ansvaret ligger där.. Inte hos mej som egen tänkande person..


--Jag tror det hela började redan med Gustav Eriksson, han, som kallades Vasa, och sen har det fortsatt av bara farten.. Kungen, adeln, kyrkan, och numera politiker, alla har dom tagit om hand oss vilsna medborgare.. Ialla fall om våra pengar..


--Och i forna tider om våra män.. Som skickades hit och dit i Europa och Asien av krigstokiga kungar.. Käringarna fick klara sej på egen hand så gott det gick.. D o m  var det ingen som tog hand om..


--Är du inte lite  f ö r f ä r l i g  nu, matte.. Svansen försvinner missmodigt in under magen.. Lilla Hallon mår inte väl av att hans mänska visar svarthumör..


--Jo, vovven, det är jag.. Men nån gång emellanåt  b e h ö v e r  jag gorma lite.. Det borde väl  d u  veta..   D u  är inte främmande för gormande själv..

 

En bild, som visar hur min mänska känner sej i dag, söndag och mitt i oxveckorna..






























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards