brimikshallon

Direktlänk till inlägg 30 januari 2017

Växter och natur..

Av Kerstin Frithiof - 30 januari 2017 08:03


 

För nåra veckor sen såg mattes orchidé ut så här.. Matte var lyrisk: --Äntligen stänglar, sken hon..


--Tros du den blommar till jul, frågade vovvarna.. (Vi var fortfarande  t v å  då)..


--Den får blomma när den  v i l l  bara den gör det, sa matte.. Ängsligt men segervisst..


Nu ser den ut så här:

 

Man kan  t y d l i g t  se blomknopparna.. Och matte gläder sej..


Matte ska åka och köpa  h u n d m a t  idag.. I flera  v e c k o r  har jag ätit kalorifattig mat och varit nära att svälta ihjäl..


Nåt "tåligt buret lidande" har det för min del inte varit fråga om.. Jag har tjatat och tjatat och tjatat.. Mat,  m a t, MAT..


Det är nämligen alldeles förskräckligt vad man blir hungrig av att äta kalorifattigt..


--Nu har jag fått  n o g,  sa matte igår när hon hällde upp dom sista portionerna av magermaten.. Nu köper jag normalmat igen..


Lilla Hallon drar en suck av lättnad.. Äntligen ska jag få känna mej  m ä t t   igen..


Söndagen är förbi och den nya veckan har precis börjat.. Ny och fräsch ligger den framför oss..


--Vad ska vi hita på idag, då, matte.. Lilla hunden har många förslag.. Lika många förslag som det finns skogsbackar i närheten..


Och  d e t  är egentligen bara en.. Tallet mellan oss och havet, och  d e t  går lilla Hallon igenom på tre minuter..


Vill vi komma till lite större skogsbackar får vi sätta oss i bilen och åka till nåt av följande ställen:


Stiby, men där är det mest ängar och en aning skog.. Mest bok och ek och en och annan tall..


Listers huvud.. D ä r  är det skog, Sveriges största bestånd av avenbok, men där går vi inte så ofta..


På Sternö finns det fin bokskog.. Och så Stolta slätt givetvis.. Men den slätten består numera av en jättestor grop.. Det har lilla hunden berättat om förr..


Nytorpet är skogigt och det är Ryssberget också.. På Ryssberget är det länge sen vi var.. På Nytorpet desto oftare..


Nån gång, men mera sällan, åker matte upp till storskogen i Ringamåla.. Där är det mest granar och (på hösten) trattkantareller..


Inte vet lilla Hallon vad ordet "skogstokig" egentligen betyder, men  j a g  skulle vilja kalla mej för det..

 

Vitsippor på Stiby förra våren..

 

Tidig höstbild från Sternö 2016..  

Ängar på Stiby.. November 2015..  

Höstbild från Stiby.. Matte påstår sej älska bokskogen vid kusten och granskogen i Ringamåla.. H o n  är nog lika "skogstokig" som lilla Hallon.. Och som lilla mor var...

 

Bild tagen vid Långasjön (Nytorpet) i höstas..



 
 
Ingen bild

Meta

30 januari 2017 14:15

Fina foton. Vi har tagit en promenad ut med Vänern. Si så där 3-4 km. Vårväder. I går snöade det

Kerstin Frithiof

31 januari 2017 08:43

Snö är nåt med det värsta jag vet.. Snöar det sen en söndag är bedrövelsen fullständig..
Ha de´

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards