brimikshallon

Alla inlägg den 2 mars 2017

Av Kerstin Frithiof - 2 mars 2017 08:36

    

Igår, sa matte malligt, igår lärde jag med att laga crêpes suzettes, sa hon och mallade sej ytterligare..


Lilla Hallon är idel frågetecken.. J a g  tyckte att matte stekte sill, som hon serverade med potatismos och grönsaker..


Visserligen blev sillen och moset väldigt gott, (det tyckte mattes barndomskamrat U. också) men inte var det crêpes suzettes precis..


På Sveriges Mästerkock lagades det dock crêpes suzettes och matte tittade noga och lärde sej..


--Jag kan undra om man kan  u t e s l u t a  flamberingen, säjer matte eftertänksamt.. Hon är tydligen rädd att huset ska börja brinna..


Om lilla hunden har förstått saken rätt, är crêpes suzettes en efterrätt..


--D u  brukar väl aldrig bjuda på efterrätt, matte..Lilla Hallon är förbluffad..


--Nä,  e n  rätt brukar räcka, säjer min mänska..


--När jag lagar crêpes suzettes,  o m  jag nu gör det, utesluter jag varmrätten och serverar  bara desserten..


Tänk, så finurlig en mänska ändå kan vara.. Tillåmed  m i n..


--Du har skrivit "crêpes suzettes"  f e m  gånger på den här lilla stycket, matte.. Sex med det du skrev just nu.. Håller du på med nån slags besvärjelse, eller.. Svansen börjar dala betänkligt.. Nåt hokus pokus vill lilla Hallon  i n t e  vara med om..


Matte bara smilar lite smått.. J a g  tror att hon  a l d r i g  kommer att flambera nåra pannkakor.. Det är för övrigt ytterst sällan hon steker nåra.. Och  o m  hon skulle göra det, blir det vanliga bonnapannkakor..


 


Minns ni  f e m t i l a p p e n  matte hittade på gatan..


D e n  låg och gottade sej i hennes plånbok ett bra tag.. Men sen träffade hon på en stackars zigenargubbe, som kört bensinslut ett par hundra meter ifrån en mack, och stod och grät..


Inte för att han kunde få så många liter för en femtilapp, men matte halade fram sin och gav honom.. I förhoppningen om att han åtminstone skulle kunna ta sej hem..


--Var han  t a c k s a m,  matte.. Lilla hunden tycker att matte gjort nåt bra och är värd beröm..


--Han tyckte nog, att det alldeles för  l i t e.. Men  j a g  tycker jag var värd beröm.. Matte flinar så smått..


--Vad är det som är så roligt, matte.. Vad skrattar du åt..


--Åt mej  s j ä l v,  vovven.. Åt mej själv..
























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards