brimikshallon

Alla inlägg den 19 mars 2017

Av Kerstin Frithiof - 19 mars 2017 09:00

    

Igår kom det nåra hemska slagregn och i natt har det varit frost..


Matte fick gå tämligen försiktigt för att inte halka omkull när vi kissrundade i morse.


Just nu skiner solen och värmer upp termometern.. 20 grader är vad den visar..


Jag har ofta nämnt Stolta slätt, som egentligen är ett gigantiskt  h å l.. Häromdan hade matte kameran med och tog ett kort..


Området är inhägnat med ett högt nät, så min mänska fick sticka in objektivet mellan ett par maskor för att kunna fota.

 

Vi undrar  s å  hur det såg ut här när det verkligen  v a r  en slätt..


--J a g,  för min del undrar, säjer matte, vilka det var som arbetade här.. Min morfar var stenhuggare och det är inte alls omöjligt att han var en av dom..


--Stenhuggare eller dräng.. D e t  var vad man hade att välja på, om man inte ägde gård och jord.. Eller for till Amerikat, förstås..


--Kvinnorna fick bli pigor.. Eller så for dom till Danmark och blev mejerskor.. Och så gifte dom sej och fick orimligt många barn..


--Min morfar, stenhuggaren, och hans Anna fick sex barn.. Som  ö v e r l e v d e,  vill säja..


--Det var inte alltid det fanns så mycket mat att dom kunde äta sej mätta.. Men  r o l i g t  hade dom.. Och höll ihop hela livet gjorde dom..


Matte säjer, att det har varit en stor förmån att få lära känna dom här morbröderna och mostrarna..


Ingen av dom finns kvar.. Och inget av deras barn heller.. Så när som på min mänska..


--Känns det  e n s a m t  att inte ha nåra kusiner, matte..


--Ibland så.. Fast mest saknar jag min syster.. Och min mänska.. Men eftersom jag i grunden är ensamseglare känner jag mej inte övergiven eller bortknuffad..


--Och förresten har jag ju  d e j,  lilla korv.. Lilla  f a l u k o r v,  som jag håller på att försöka banta ner till wienerkorvsomfång..


--Fnys.. D u b b e l t  fnys..

    

--Varför sätter du in den här bilden, matte.. Den hör inte alls ihop med texten..


--Jo då.. Pelargoner hade man förr.. Hur fattig man är var..


--Dessutom är bilden  f i n..





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards