brimikshallon

Direktlänk till inlägg 10 april 2017

Premiärpåt..

Av Kerstin Frithiof - 10 april 2017 10:35


Min mänska har börjat "påta"..


--Två timmar i stöten, sen kroknar jag, säjer hon..

Dom där två timmarna ska helst avklaras tidigt på förmiddagen..


Precis när matte var klar slog vädret om och det blev kallt och blåsigt..


Och matte prisade sin smala lycka..


För femtio år sen, när dom precis köpt huset, planterade matte och hennes mänska tulpanlökar.. Inte många.. Bara en handfull..


Dom har klarat sej år efter år och är numera ganska många.. Ja, inte  d o m  men deras efterkommande..


Från början var dom gul-röd-spräckliga, men den röda färgen har tagit överhanden, och det är ytterst sällan det dyker upp nån spräcklig.. Eller helgul..

 

Hur nånting kan växa så nära sydväggen, där solen bakar på och det är krutande torrt, är ingenting lilla Hallon begriper.. Inte hans mänska heller.. Om sanningen ska fram.. Men tydligen trivs en del växter där.. Gammeldags tulpaner bland annat..


Hos oss trivs i stort sett alla växter.. Vartenda år är det nån ny som flyttar in..


Den här lilla skönheten upptäckte matte för en stund sen.. Vad det är för en växt vet varken matte eller lilla hunden..

 

Det är måndag, och lilla hunden hoppas på en skogspromenad lite senare i dag..












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards