brimikshallon

Alla inlägg den 15 april 2017

Av Kerstin Frithiof - 15 april 2017 08:08

    

Lilla Hallon har blivit maklig.. Matte bekymrar sej.. "Måtte han inte vara sjuk", säjer hon.. Fast, det är klart, aptiten är oförminskad..


Ärligt talat: Snålblåst och molnighet inbjuder inte till utomhusviselse..


Matte har lagt påtandet på is.. "Vi får vänta tills värmen kommer", säjer hon..


Egentligen är hon nog ganska belåten med kylan och snålblåsten..


--Nu kan jag ägna mej åt mitt sticke utan att få samvetskval, säjer hon..


--Idag ska jag färda fåren, bestämmer hon..


--Vad ska det bli  s e d a n.. Lilla Hallon är ivrig, och vill gärna  v e t a  vad matte planerar i sin nästa rad.. Att det kommer att bli nåt  l e v a n d e  förstår han.. Men först nån slags bård som övergång..


Matte och G. vad på "konstrunda" i Sölvesborg igår.. Matte var  i n t e  imponerad.. Kvantitet överglänste kvalitet med flera tusen procent, sa hon argt.. Och så frågade hon sej om utställarna verkligen  v a r  konstnärer och inte glada amatörer..


--Varför är du så  k r i t i s k,  matte.. Lilla hunden tycker matte gott kunde vara lite mera positiv i sitt omdöme..


--Måla kan jag inte, men jag är inte blind, fräser hon.. Inte kan jag skriva symfonier heller.. Men min hörsel är det inget fel på.. Och så muttrar hon nåt om en skomakare, som ska göra nåt.. Med  l ä s t e n.. Vad nu det är..


Nåt, som däremot fick matte att berömma och bli rent lyrisk, var en musikgudstjänst i Ysane gamla kyrka senare på kvällen..


Kantor B. och hans begåvade dotter stod för musiken och kyrkoherde P. svarade för själva gudstjänsten..


Matte hade tagit med sej sin gamla barndomsvän U. och även hon var helt lyrisk..


Efter gudstjänsten ville U. gå runt på kyrkogården och se om hon kunde hitta ett par stenar efter längesen döda förfäder..


Vid en mur fanns en stor mängd mindre huggna stenar med namn och årtal placerade.. U. hittade både sin mors morfars och hans hustrus rutor.. Placerade bredvid varandra.. Hon var märkbart rörd..

 

Den här bilden på Ysane kyrka tog matte för två år sen.. Nåra dagar varje sommar brukar matte guida i kyrkan.. Och så kommer att ska även i sommar..




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards