brimikshallon

Alla inlägg den 7 maj 2017

Av Kerstin Frithiof - 7 maj 2017 08:39

    

--Ska du verkligen rassla ut i dag igen, matte.. Lilla hunden känner sej  f ö r s u m m a d..


Visserligen sover jag hela förmiddagarna.. Eftermiddagarna också.. Men jag sover  b ä t t r e  när matte är hemma hos mej..


Imorse hade matte kameran med sej under kisserundan.. Givetvis tog hon ett kort på ett par  e k a r  i ett blommande slånsnår..


Dom här träden och det här snåret har vi gått förbi i tio år vid det här laget och dessförinnan gick matte här med både Piccolo och Kanelen och säkert med Joker också, men det är först  n u  hon har lagt märke till det..

 

Man kan se att slånbusken börjar blomma..


Matte, som var liten för eoner år sen, minns att hon fick följa med och plocka slåntaggar när hushållsgrisen skulle slaktas.. Pölsepinnar kallade man dom och dom användes till att hindra innehållet i  fjälstren från att rinna ut..


Korv kallades pölser på den tiden.. Och fjälster var gristarmar..


--Ä r  du verkligen så gammal, matte.. Lilla hunden häpnar och börjar räkna på klorna..


--Så gammal är jag, men idag skulle jag inte stå ut med att ha hushållsgris, och inte skulle jag kunna laga till pölse heller.. Usch..


--Har du blivit fin i kanten, matte.. Lilla hunden tycker inte att hanteringen av forna tiders husdjur var tilltalande han heller..


--Ja, det har jag.. Och dessutom är jag betydligt större djurvän.. Humanare har jag också blivit..


--Men  k o r v  och fläsk äter du..


--Ja, och det är precis lika hemskt som på hemslaktens tid, men man har det inte för ögonen.. Och det man inte ser verkar inte att finnas..


Gåtor och egendomligheter.. D e t  är mänskornas värld det..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards