brimikshallon

Direktlänk till inlägg 17 juni 2017

Pessimism..

Av Kerstin Frithiof - 17 juni 2017 07:31

  

--Är  d u  enfaldig och naiv, matte.. Lilla hunden har precis fått för sej att så är fallet..


Min mänska envisas nämligen med att  f o r t f a r a n d e  tro folk om gott.. Trots alla skjutningar, alla stölder och hemska terrordåd..


Men  e n  sak är hon emellertid säker på: svenska mynigheter är  ä n n u  enfaldigare och  ä n n u  naivare är vad hon är..


--Redan för femtio år sen hävdades det, att lät man bara folk vara ifred och pyssla med sitt, skulle dom automatiskt bli goda och samhällsnyttiga varelser.. D e n  tesen trodde inte matte på alls..


Polisen kunde man stoppa i malpåse.. Och  s k o l a n  skulle förvandlas till en gigantisk lekstuga.. Nu fortsatte iallafall dom flesta  g a m l a  lärare att utöva sitt yrke så att eleverna  l ä r d e  sej nåt.. Nästan i smyg.. Ungarna verkade trivas med det..


--Många var vi, som kände oss förvirrade och överkörda.. Nedklassade.. Andra tog säkert tillfället i akt att skaffa sej en utbildning utan krav på att  k u n n a  nåt.. Eller att ha  f ö r m å g a  att  l ä r a  sej nåt.. Eller lära  u t  nåt..Och så gick det som det gick..


--Efter vad jag förstår, så har dom få poliser som finns kvar, enorma problem..


D e r a s  klienter nöjer sej inte med att stöka och sabba lektioner.. D e r a s  verksamhet är betydligt farligare..


--F a s t,  det är klart, hade dom fått lära sej veta hut och syssla med det dom  s k u l l e  medan dom var unga, hade dom kanske inte valt att bli kriminella..


--Och så har vi blivit så många  f l e r, suckar matte.. Märkligt långskäggiga  b a r n  tillexempel.. 


--Ett och annat ruttet äpple finns givetvis i  d e n  korgen också..


--Du  ä r  kanske inte så naiv och enfaldig som du ibland verkar, matte.. En och annan tanke har du trots allt..


--Tja, om vovven och jag blir överfallna och halvt ihjälslagna under en kissrunda, och vovven biter boven i benet,

är risken att  b o v e n  får all sympati, blir forslad till sjukhus och får ett salvekvick på sin ankel.. Två kanske tillåmed..


--Medan  d u  och  j a g  får ligga och blöda,  k r y p a  hem så gott det går och  s e d a n  bli ställda till svars för att vovven bet den stackars missanpassade boven..


--Och sen får vi betala skadestånd och sätta oss i skuld och kanske inte kunna bo kvar i vårt ruckliga hus..


--Nu  ö v e r d r i v e r  du väl iallafall..


--Nättopp, vovven.. Många av oss tycker nog, att det är så det går till..






























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards