brimikshallon

Alla inlägg den 2 september 2017

Av Kerstin Frithiof - 2 september 2017 09:16

    

Egentligen skulle matte ha fotat ekorren, som river runt i våra hasselbuskar, och  d e t  får hen så innerligt gärna, men den lille rackaren sitter ju aldrig stilla så länge så det  g å r  att fota hen..


I stället inriktade hon sej på vinrankan..

 

Det  b l i r  druvor i år om än inte så många.. Hinner dom sen att mogna innan alikor och annat fyle tar dom så blir dom söta och saftiga..


"Fyle", som matte skrev, är ett  g a m m a l t  ord för ungefärligen "småpack".. Typ alikor och möss..


--Och små runda hundar, säjer matte och rufsar runt i min nytrimmade frisyr..


--Äsch..


--I morron, sa matte, i morron går förkylningen in på andra veckan, och fortfarande har jag inte snutit färdigt..


Bilen är också krank.. Reparatören förklarade för matte vad som hänt, och hon  b e g r e p  vad han sade, men kan inte  å t e r g e  det.. Det handlar på nåt sätt om  i g e n s l a m n i n g.. Och händer VW och Audi då och då..


--Jag fick iallafall  b e r ö m  för att jag stängde av motorn precis när det började tjuta.. Matte mallar sej en smula..


En rejäl rengöring är det enda som behövs eftersom inget är förstört..


--Har du  p e n g a r  till allt det här, matte.. Lilla hunden är bekymrad.. Tänk om hundmaten tar slut och matte inte kommer att ha råd med nån ny..


Dessutom  v e t  han att ett och annat måste åtgärdas som besiktningen har anmärkt på..


-- Rätt så precis, vovven.. Nån liten påse hundmat ska vi väl också kunna åstadkomma..


Säja vad man vill om min mänska: nån  g r ä m a r e  är hon inte.. Det är inte så, att hon tar tillvaron med en s t o r  klackspark, men hon går inte och gräver ner sej..


--Kommer dag kommer rå´ säjer hon och fortsätter på bred blekingska: Kommer snö gaur den au..


I morron har matte kört på fel sida vägen i femtio år..


--Hade du klarat den omställningen idag, matte..


--Klart jag hade, säjer min mänska och sätter näsan i vädret..


Tja...














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards