brimikshallon

Direktlänk till inlägg 7 september 2017

Försmak..

Av Kerstin Frithiof - 7 september 2017 08:40

    

Igår fick vi en försmak av hösten.. Blåst och regn, och det fortsätter i dag också.. Men  v a r m t  är det fortfarande..


Apropå blåst och regn: Matte säjer, att vi ska vara tacksamma att vi slipper "kryssa i kväll i karibiska sjön"..


Riktigt vad hon menar kan jag inte förstå, men troligen har det nåt att göra med den hemska orkanen som far fram där nere..


Mattes bil är fortfarande på verkstad..


Nu börjar vi få slut på det matte kallar dagligvaror..


Fem middagar ligger i frysen färdiga att tina upp, men det är värre med smör och bröd.. Pålägg kan vi klara oss utan.. Mjölk använder vi aldrig .. Vatten och lite grädde i maten och endast vatten som måltidsdryck..


Hundmat har vi tack och lov gott om..


--Vad ska vi göra om du inte får bilen i dag heller.. Lilla hunden bekymrar sej..


--Tja.. Då får vi "äta vad vi har och sjunga det vi kan"..


Den här meningen var den sista mattes  m o r m o r  sa i livet..


Hon tog korgen på armen och skulle gå och handla..


Och så sa hon det där som matte skrev just nu..


Man hittade henne slagrörd i ett dike.. Hon levde ytterligare ett par dar, men  s a  aldrig nåt mer..


--Minns du din mormor, matte.. Lilla hunden tycker  o m  när matte berättar om  f o r n t i d e n..


--Nä, inte  h e n n e  men hennes förklädskant..


Matte var bara två år och knappt det när hennes mormor dog, och hon var ungefär så hög att näsan nådde till förklädskanten..


Eftersom brödet håller på att ta slut, kanske vi får nöja oss med att  t i t t a  på en eller annan  b r ö d b i l d..

 

Det här goda brödet fick matte förförra sommaren av M. som bakat det själv..


Apropå  b r ö d:

Marie Antoinette anses ha kommit med det begåvade förslaget, att fattigt folk, som saknade bröd, gott kunde äta kakor i stället..


Nu tror varken matte eller lilla hunden, att hon var så korkad.. I n g e n  kan ha varit så korkad..

































 
 
Ingen bild

meta

7 september 2017 09:47

Gör scones.

Kerstin Frithiof

7 september 2017 22:02

God idé.. Jag tror nog att jag har lite sylt hemma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards