brimikshallon

Direktlänk till inlägg 16 november 2017

Om influensa.. Och lite kärlek..

Av Kerstin Frithiof - 16 november 2017 08:16

    

Trots att hon försöker  i n t a l a  sej att hon är begåvad, är min mänska inte särskilt bright..


Ta detta med  i n f l u e n s a  tillexempel..


Nån gång i den grå forntiden hade matte  a s i a t e n,  en särdeles hemsk influensa..


Hon tillfrisknade (givetvis, annars hade hon inte suttit här), och efter den här pärsen inbillade hon sej att hon var immun..


Inte skulle  h o n  få influensa mera.. Följaktligen fanns det ingen anledning att vaccinera sej..


(En gång var hon tillåmed med sin syster när  h o n  fick sprutan, och en gång med E., men brydde sej inte om att ta den.. Nähä,  h o n  var ju immun sen femti år tillbaka.. M i n s t)..


Men så en dag för ett par år sen, läste hon i tidningen, att det är  h e l t  olika virus, som orsakar influensa år från år.. Sen dess låter hon vaccinera sej.. Detta ska ske idag..


--Man kan läsa mycket i tidningar, filosoferar min mänska.. Ofta handlar det om  e l ä n d e.. Eller  s p o r t.. Eller

k u n g a h u s.. Eller  k ä n d i s a r.. Eller  m a t r e c e p t.. Eller  b a n t n i n g s d i t o.. Det senare som en föld av det förra.. Kan man tänka..


--Ofta handlar det om  k ä r l e k.. Företrädesvis kungars och andra kändisars kärleksliv..


För en tid sen läste hon, i en bisats faktiskt, men la uppgiften på minnet.. ( Tala om värdelöst vetande)..


Jo, hon läste om Stan Laurel, Halvan i komikerparet Helan och Halvan, död sen många år, och hans minst sagt komplicerade kärleksliv..


Han var nämligen gift fyra gånger med  s a m m a  kvinna..


Tydligen kunde dom här båda varken leva  m e d  varandra eller  u t a n..


--Usch, så förskräckligt, säjer matte.. Dom fick ju inte ro  n å n s t a n s..


Apropå konstigheter:

I går såg vi på TV en kvinna med en särdeles stor mängd  t a t u e r i n g a r.. Mitt på bringan hade låtit rista in

"Resquiat in pace".. Matte häpnade och undrade i sitt stilla sinne om damen ifråga vet att det betyder "Vila i frid"..


"Amor vincit omnia" har en del gott folk skrivit på sej.. "Kärleken besegrar allt".. Tja, tänk på Halvan..


--Nu fattas bara att nån ristar in "Nemo saltat sobrius" på sej, fnissar matte.. 


--Vad betyder  d e t.. Lilla hunden är ivrig..


--"Ingen dansar  n y k t e r", min lilla korv, och det var Cicero,  i n t e  Caesar som sa det..













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards