brimikshallon

Alla inlägg under november 2017

Av Kerstin Frithiof - 10 november 2017 09:15


I dagens tidning kan man läsa följande:


Styrandeeliten i Sölvesborg har bestämt att många  s m å  lekplatser ska slås i hop till ett fåtal  s t o r a..


Detta väcker en del frågor, säjer matte, som försöker sej på nån slags  p o l i t i k e r s v e n s k a..


Hon undrar om småttingarna ska  b u s s a s  till storlekplatserna och så undrar hon vilka, som ska ha uppsikt över verksamheten..


--I normala barngrupper, på dagis och så, får inte barnantalet vara för stort, har jag iallafall för mej, säjer hon tankfullt..


--Således kommer det att behövas en stor personalstyrka för att barnen ska kunna må bra..


--Om styrandeteliten tror, att stora lekplatser främjar god gruppsammanhållning och vänskap är dom ute och cyklar, säjer matte..


--Vrål och skrik och djungelns lag kommer det att bli, menar hon.. Mobbing kommer att frodas, och en del blyga och försagda barn riskerar att få men för livet.. En del kommer att bli slagna och sparkade.. Blod kommer att flyta och tänder slås ut..


Och så erinrar hon sej en av dom värsta helvetesskildringar hon nånsin läst..


Ray Bradbury berättar om hur en pappa byter roll med sin lille son, och tar hans plats på lekplatsen..


--Usch, säjer matte och ryser.. Beslutseliten i alla samhällen skulle läsa den här berättelsen.. Då la dom nog planerna på storlekplatser på hyllan..


--Var du aldrig på nån lekplats själv, när du var barn, matte.. N å t  vettigt med såna ställen måste det ändå finnas..


--Jo, jag minns en gång när jag "lekte" på ett sånt ställe.. Man rännde mest omkring för sej själv och vrålade.. Inte   d e l t o g  jag i nåt..


--Men det var roligt att åka rutschbana, tyckte jag.. Det var ju heller ingenting man gjorde i grupp.. Men jag vill minnas att ingen trängde sej i kön..


--Finns det ingen bild du kan sätta in i den här pessimistiska krönikan, matte.. Lilla hunden är för sin del mycket ämnad att leka i grupp.. Älskvärdare liten hund finns inte..


--Frågan är, säjer matte eftertänksamt, frågan är, om inte du också skulle känna dej stressad bland massor av andra hundar..

 

Hundvänskap från första början.. Svante och lilla Hallon.. Svante skulle troligen bli tämligen skrämd på en gång..


Lilla Hallon skulle nog klara ett aningen längre pass.. Sen skulle jag vända alltihop ryggen, pinka ett långkiss och gå hem..

















Av Kerstin Frithiof - 9 november 2017 08:26

    

Ibland händer det att vi tittar tillbaka på vad vi skrev för ett eller flera år sen..


För ett år sen skrev vi att det  s n ö a t  under natten.. Matte fram med kameran och tog en bild.. 

 


Nu kan vi inte minnas att snön  l å g  k v a r..


--Visst  ä r  det roligt att ha en kamera, säjer matte..


Egentligen är det inte första vändan matte försöker  sej på att fotografera.. För många år sen började hon så smått med fotandet.. Först i liten skala med en instamatic-kamera..


De möjligheter  d e n  erbjöd var snart förbrukade.. Det hela slutade med en systemkamera av märket Voigtländer samt full mörkrumsutrustning..


Tja, utrustningen fanns, men matte var tvungen att mörklägga ett av smårummen och släpa fram apparaten varje gång hon skulle göra kort..


Givetvis tröttnade hon ganska snabbt på mörkrummandet.. Och verksamheten las ner.. (Kameran finns kvar, men används inte längre)..


Till och från får matte för sej att fotografera  e k a r.. Precis vid vattnet nere i Sunnansund står en ganska vindpinad sådan..

 


I natt väckte jag matte och ville gå ut.. Jag  b e h ö v d e  nämligen..


Matte krängde på sej kappa och skor och stapplade ut.. Mer eller mindre  m e d v e t s l ö s.. 


Sen somnade  iallafall  j a g  gott instoppad i mattes knäveck.. Snusande och snörvlande..





Av Kerstin Frithiof - 8 november 2017 07:05

    

I går förmiddag gjorde vi en promenad i Norje Boke.. Och matte hade  k a m e r a n  med..


 

Alldeles, alldeles vindstilla var det och bleke på havet.


 

--Ekarna börjar visa hur vackra dom är när löver trillar, sa matte och knäppte och knäppte..


 

En björk full med gullpengar stod alldeles vi Sundet..


 

Min mänska  h a r  lite fnatt på ekar..


 

Det  v a r  som sagt alldeles bleke.. Bilden tog matte i Sunnansund..


 

--En massafabrik, sa lilla Hallon.. D e t  är väl inget att fota..


--Men titta på  s p e g l i n g e n,  sa matte..








Av Kerstin Frithiof - 7 november 2017 08:58

    

--Det är mycket som är längesen.. Matte suckar djupt..


--Vad menas med längesen.. Lilla hunden försöker sej också på en djup suck..


--Det har gått lång tid sen  h ä n d e l s e r n a  hände..


--Som tillexempel att  j a g  föddes.. Är det så du menar..


--Precis så, lilla korv.. Det är  v ä l d i g t  mycket som är längesen.. Numera..


--Är du  l e s s e n  för allt det här längesen, matte..


--Inte egentligen.. Bara lite  v e m o d i g  som jag alltid blir framåt hösten..

 

--Som tillexempel när jag ser det sista lövet på körsbärsträdet strax innan det faller..


Igår var vi med Agneta och Svante på promenad, och det blir säkert samma sak idag eftersom vädret är soligt och helt vindstilla..


I natt var det lite frost så matte tog in växterna som stått på trappan..


Hon är rädd om sina växter, matte..


--Och om sitt lilla  d j u r,  korven min..













Av Kerstin Frithiof - 6 november 2017 07:51

    

--Idag äter dom gustavadolfsbakelser i Göteborg, sa matte helt apropå..


Lilla hunden blev förstås nyfiken..


--Varför då, matte..


--Jo, stan grundades för sisådär en fyrahundra år sen av en svensk kung, som  h e t t e  Gustav Adolf ..


--Sen fick han för sej att bli nån slags  v ä r l d s e r ö v r a r e  och drog i väg till Tyskland med sina arméer.. Tja. dom flesta köpte han förstås på platsen..


Till en början gick det bra för honom.. Han erövrade stad efter stad..


Enligt gammal god svensk historieskrivning blev han och hans soldater oerhört populära..


Invånarna, i den mån det fanns nåra kvar, i dom sönderslagna och förbrända städerna han intog, hälsade honom som man nu hälsar fotbollshjältar eller popstjärnar är han kom intågande, fet och präktig.. I spetsen för sin halvsvultna och trasiga armé..


--Den 6:e november 1632 var det slut med kungen.. Halvblind (han lär ha varit oerhört närsynt) pustade han sej upp på sin häst, Streiff, och försvann i dimman..


--Hur man kunde vara så korkad att man släppte iväg honom utan stor eskort, begriper jag inte, säjer matte..


Svenskarna var dock inte dom enda som var korkade denna morron.. 


Tyskarna, var  m i n s t  lika korkade.. Dom fick nämligen  t a g  i honom och gjorde slut på honom..


--Vilket  k a p  det hade varit att ta honom  l e v a n d e,  säjer matte.. Ytterligare femton års krigande hade kanske kunnat undvikas..

 

Så här såg han ut, "hjältekonungen".. Porträttet, som matte har knyckt ur Grimberg, visar en  u n g  GA, men man kan ana, att han redan då börjat lägga på sej ordentligt..


Han blev nämligen som beskrivs "med åren tämligen fet"..


En samtida förundrades över hur mycket han lyckades spilla på sej när han intog sina jättemåltider, och ansåg, att av hans nerspillda väst borde man kunna laga till en ordentlig sås..


En  n u t i d a  engelsk historiker betecknar kunden som "en charmerande psykopat"..


--Namnet på historikern har jag glömt, men Herman Lindqvist citerar henne..


I "Den tappre soldaten Svejks äventyr i världskriget" (en bok vars befängdhet faller matte på läppen, även om den numera är en aning föråldrad) låter författaren både hästen och kungen stå uppstoppade på Livrustkammaren i Stockholm.. Hästen gör det..

 

Kungen själv forslades så småningom hem till Stockholm för att begravas, men hans hjärta hade hans sörjande änka lagt beslag på och  d e t  vårdade hon som en högt älskad relik.. Förfarandet lär inte varit helt unikt..


Begravningen sköt hon upp gång efter gång.. Hon behöll nämligen inte bara hjärtat utan besökte varje dag det kungliga liket under gråt och jämmer..


--Var hon inte fullt klok. matte.. Lilla hunden finner hennes uppförande tydande på fullständigt vansinne..


--Begravningen skedde emellertid med tvång och man lyckades bli av med änkan, som for,  t r o r  jag till Danmark..


--Var dom glada att vara  a v  med henne, matte.. Svansen har aldrig legat så tätt intill magen och ögonen är fulla av förfäran..


--Skulle tro det, lilla korv.. Skulle tro det..


--Är allt detta  s a n t,  matte.. Eller sitter du och hittar  p å..


--Jo, då, vovven.. Någorlunda..
































Av Kerstin Frithiof - 5 november 2017 08:39

    

--L ä r d e  du dej trolla, matte.. Det är längesen matte satt och fifflade med kortleken, den där  d y r a,  som heter Bicycle, och som är en av de få som duger när man ska trolla..

 


--Nää.. Det  b l e v  liksom inget av trolleriet.. Det var alldeles för svårt.. Det hade behövts åratal av träning för att verkligen  l ä r a  sej.. Mattes glas börjar tömmas..


--Ungefär som med  g i t a r r s p e l a n d e t..  Det var också för svårt.. Fast jag  l a d e  åratal av träning på det..


--Jag blev inte ens  h a l v b r a.. Och när jag insåg  d e t  gav jag bort gitarren till mina syskonbarn, vem av dom har jag glömt..


--Finns det  n å t  du har lärt dej ordentliget, matte.. Lilla hunden  v i l l  så gärna att hans mänska ska ha åtminstone  n å n  färdighet..


--Det finns en hel del jag lyckats bli åtminstone  h a l v b r a  på.. Jag kan tillexempel både cykla och simma och köra bil.. Visserligen missar jag oftast avtagsvägar när jag kör, men jag rattar jämnt och mjukt.. Absolut inte ryckigt..


--Jag lagar god mat, och jag  g i l l a r   att laga mat.. D e t  är väl bra, lilla korv..


Lilla hunden nickar instämmande.. Att laga mat är nog det bästa en mänska kan lära sej..


November tassar på.. Dimmigt och mörkt är det, men fortfarande åtskilliga plusgrader..


Nån vinter vill helst inte ha.. Varken mänskan eller lilla hunden..


I morse hade vi en trevlig pratstund med Tajson.. Han kommer springande när han märker att vi är på gatan..


Egentligen är det nog  m a t t e  han tycker om.. Men han är ytterst vänlig även mot lilla Hallon..


Matte  p r a t a r  han dock med, jamar och kurrar och stryker sej mot hennes ben..


Och matte gullar och klappar, men hon är också noga med att klappa mej.. Så att allt ska bli så rättvist som möjligt..
















Av Kerstin Frithiof - 4 november 2017 08:15

    

--Det är Allhelgonahelg, säjer matte, och då förväntas man minnas dom som inte längre finns..


--Fast, tillägger hon, jag minns dom hela året.. Och tänker på dom ofta, ofta.. Inte behöver man särskilda dagar för att minnas..


--J a g  minns också, piper lilla Hallon.. Jag minns min lilla mor, och jag saknar henne så mycket..


På trappan lyser ett ljus.. Har gjort länge nu.. Matte säjer, att det både är ett ljus för att minnas och för att sprida lite mysighet i höstmörkret..

 

Det här är ett av dom första ljusen matte tände.. Jag tror hon är inne på sitt femte nu.. I början släckte hon och tänd dom beroende på vid vilken tid på dygnet det var.. Nu får dom lysa nonstop.. Ibland får hon putsa bort sot från glasen..


Nu har dom flesta löven blåst ner, och nära på alla träd är kala..


Matte säjer att hon tänkte så här i våras: --Det går  i n t e  att föreställa sej hur dom här gröna vackra träden ser ut till hösten..


Varför hon tänkte så, förstår inte lilla hunden.. Hon har väl varit med så länge att hon  v e t  att träden fäller löv om höstarna..


I morse skrek kråkorna nåt besumligt.. Inte tror jag att det var  v i  som förargade dom, men det var inte långt ifrån att  d o m  förargade  o s s..


--Ta en riktigt novembrig bild och sätt in, matte..

 

Novembrigare kan man knappt tänka sej.. Matte tog bilden på ängarna på Stiby.. Tittar man noga ser man en liten hund en bit in i bilden..











Av Kerstin Frithiof - 3 november 2017 08:05

    

--Miljöträning, sa matte.. D e t  är det länge sen vi hade..


Och så hystade hon in mej i bilen och for till stan..


Vid Näsviken var det lugnt och skönt och luktade ljuvligt i alla buskar och portar..


Lilla Hallon mådde som den prins han  ä r,  ända tills vi kom upp i stan..


Det var  h e m s k t  där med folk överallt och med cyklar och bilar och smällande klackar..


Ja,  s å  hemskt var det så lilla hunden började spy.. Jag spydde mej genom hela torget och halva Ronnebygatan..


Inte förrän vi kom in på Regeringsgatan lugnade min lilla mage ner sej, och när vi kom tillbaka till Näsviken mådde jag bra igen..


Sen  s o v  jag hela dan..


--Det  h ä r  gör vi väl inte om, matte.. Svansen ligger prydligt under lilla hundens mage..


--Nä,  d e t  ska du slippa min finaste.. Nästa gång vi åker ut nånstans blir det till  s k o g e n..


Matte kämpar på med sitt sticke.. En axelsöm återstår innan hela röret är klart.. En halv  ä r m  har hon redan gjort färdig..


Just nu håller hon på med lite  p r e s s a r b e t e..

 

Matte har fäst sticket i strykbrädan med massor av knappnålar..


--För att det inte ska  d r a  sej, säjer hon..


--När ska du skruda dej i det här  f å r e t.. Lilla Hallon misstänker, att sticket kommer att bli alldeles för varmt för att matte ska ens kunna  h a  det..


--När vi går ut i kalla vintervädret, säjer hon stolt..


PS: Matte ber att få disponera en rad eller två..

Det är så, att min mejlfunktion inte alls är att lita på.. Inga mejl kommer in, men det kan bero på att ingen mejlar till mej.. Värre är att jag inte vet om  m i n a  mejl verkligen  s k i c k a s  iväg..

Hör ingen av mej betyder det inte att jag är sur, sjuk eller avliden..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards