brimikshallon

Alla inlägg under april 2018

Av Kerstin Frithiof - 22 april 2018 08:16

     

I natt har lilla Hallon sovit gott  h e l a  natten, men jag är väldigt trött och låg.. K a n s k e  det beror på att medicindosen måste justeras.. Det får vi veta hos veterinär Andrea i morron..


 


--Nämen, sa matte förtjust.. Tänk att dom  h ä r  gamla underbara albumen finns kvar.. Dom hade jag totalt glömt bort..


Vad hon syftar på är ett gäng asterixalbum från 70-talet, den tid hennes mänska levde och hennes skinn var slätt..


--Ska du  l ä s a  allt det där, matte.. Lilla hunden förundrar sej..


--Det ska jag, och förflytta mej i tiden tillbaka till 70-talet.. Och minnas hur vi hade det då.. Min mänska och jag och Jocke och Fia, våra små katter.. Och Joker, vår magnifika newfoundlandshund..


--Jag kan faktiskt minnas hur det  l u k t a d e  här i huset.. På somrarna.. På 70-talet..


--Saknar du den tiden, matte.. Svansen avvaktar..


--Ibland gör jag det.. Men det är förstås meningslöst.. Tiden går inte baklänges.. F r a m l ä n g e s  går den och det med förfärande hastighet..


Det blir en varm dag i dag också.. 


Matte ska åka till kyrkan och så ska hon rensa uppfarten från ogräs.. 


Och så ska hon ta ut lilla hunden så han får traska omkring på gräsmattan.. Och göra det han ska..









Av Kerstin Frithiof - 21 april 2018 08:43

     

En gång ute i natt.. Ingen olycka inomhus, och stort och mått avklarat utomhus nu på morronen..


Äter gör jag med god aptit, men jag är trött och slö.. Har svårt att få fart på benen.. Traskar sakta och gammalmansaktigt runt på gräsmattan..


Matte säjer, att hon ser fram mot att träffa veterinärn på måndag.. Det gör  i n t e  hennes lilla hund..


Det är  s o m m a r.. Mänskor går omkring i kortbyxor och T-shirts.. Och vänder näsorna mot solen..

Förfäderna till dom här tullipanerna planterade matte och hennes mänska första hösten dom bodde här.. Dom har således blommat i femtio år..


Körsbärs blomknopparna håller på att spricka ut.. Bara det inte blir  f r o s t,  säjer matte och är bekymrad..


Förra året frös massor sönder.. Dom få bär vi fick drog alikorna ner.. Och glufsade i sej under munter sång..


--Missunnar du alikorna lite körsbär, matte.. Lilla hunden har alltid uppfattat sin mänska som generös och givmild..


--Obetingat  J A,  vovven.. Obetingat ja..





































Av Kerstin Frithiof - 20 april 2018 09:38


Det hela är ytterst skämmigt.. Idag misslyckades jag på sovrumsgolvet igen..


--Vi får göra så här, säjer matte.


--Så fort du har fått din medicin får vi går ut i fortsättningen.. Och sen får du vänta med maten tills timmen har gått.. 


--U t a n  att vistas i sovrummet, säjer hon..


Som det nu är så får jag medusinen, och sen stänger matte dörren till sovrummet, och där får jag stanna den timme som måste gå mellan medicin och mat..


--Från och med i morron blir det ändring, säjer matte och ser ut som om hon tycker synd både om lilla Hallon och sej själv..


Det håller på att bli sommar.. Igår klippte matte gräset, och det gick bra.. Maskinen startade vid första rycket..


Vår femtio år gamla fosythia håller på att slå ut, och påskliljorna prunkar.. Tyvärr prunkar ogräset också.. Matte har så smått börjat ta itu med det..

 

--Hur hög och vid hade den här busken varit om du aldrig hade tuktat den.. Lilla hunden får en vision av en törnrosabuske, som täcker hela huset..


Men matte säjer, att hon inte vet, och att hon heller inte tänker ta reda på det..















Av Kerstin Frithiof - 19 april 2018 06:54

     

Lilla romaren samlar ihop togan och bjuder menigheten på Forum en god morgon..


--Det var länge sen du romarfjantade dej, lilla korv.. Hur kommer det sej att du börjar nu igen.. Matte är brydd och en aning  i r r i t e r a d..


--Därför att jag  v i l l  och för att jag  k a n.. Lilla hunden sätter näsan i vädret..


Igår natt sov jag gott hela natten, men i natt fick jag väcka matte  t v å  gånger.. Kanske mest beroende på att jag lyckades tigga mej till lite extra mat på kvällen..


Men, det är klart: alldeles frisk är jag inte.. Bara  f r i s k a r e.. Men det är vackert så..


Min mänska är  b r y d d.. Igår hade lilla hunden 383 besökare på bloggen..


--Det måste vara nåt fel på  r ä k n e v e r k e t,  säjer matte bekymrat.. Jag  k ä n n e r  inte 383 mänskor.. Tror inte jag ens har  t r ä f f a t  så många i hela mitt liv.. Och än mindre  d u, lilla Hallon..


--Var glad för den siffran, matte.. Du gillar ju  s t a t i s t i k.. D e n  kommer att bli stilig för april 2018..


--Ta ett  r o l i g t  kort nu, matte.. Inte ett fånigt.. Ett roligt..

 


Matte har börjat städa i trädgårn lite smått.. Det är mycket att göra innan det blir som hon vill ha det..


Jobbet går långsamt.. Matte har två handikapp.. Hon är gammal och blir fort trött, men det värsta är nog att hon dessutom är duktigt  l a t..


--Lathet är väl en  d ö d s s y n d,  matte.. Lilla hunden erinrar sej, att vi ibland talat om dom sju dödssynderna.. Det skadar inte att påminna min mänska.. Om hon skulle ha  g l ö m t,  alltså..


Märkligt.. Matte tycks plötsligt ha blivit helt  d ö v..
























Av Kerstin Frithiof - 18 april 2018 06:58

     

Nu ska jag berätta om igår..


Dagen började redan vid fyratiden, när jag behövde.. Matte hasade som vanligt upp och följde med mej ut..


Sen hände  i n g e n t i n g  på hela dan.. Matte oroade sej halvt till döds.. Hon tog tillåmed ut mej till Boket för att jag skulle kunna gå lös och få igång lilla magen.. 


Inte förrän vi gick sista kissevändan, vid halv tiotiden, kom det.. 


Matte konstaterade, att konsistensen var helt normal, och nu har vi sovit sött tillsammans  h e l a  natten..


--Tror du jag är frisk nu, matte.. Svansen i stand-by-läge..


Matte drar efter andan och säjer, att hon hoppas,  h o p p a s, HOPPAS..


--Det finns ingenting jag hellre önskar, säjer hon..


Lilla hunden kan bara instämma..


--Ta en friskbild från  n a t u r e n, matte.. Lilla hunden vill se skog och hav..

 

Vi har visat den här bilden förr, men lilla Hallon ( o c h  hans mänska)  tycker att den andas hoppfullhet..Och det är precis  d e t  vi behöver efter alla dom här hemska veckorna med en sjuk liten hund och en mänska som pendlar mellan hopp och förtvivlan..












Av Kerstin Frithiof - 17 april 2018 08:56

     

Bara  e n  gång behövde jag i natt, och under kissrundan, som gick väldigt långsamt, inte alls.. Nu bekymrar matte sej för  d e t..


--Jag törs inte lämna dej ensam, lilla korv, för tänk om du får ont i magen när jag är borta.. Mattes bekymmer är oändliga..


På vår kissrunda träffade vi på många såna här små nykläckta odjur:

 

I verkligheten är dom betydligt mindre.. Som små trådändar liksom.. Matte mördade grymt alla vi träffade på..


 

Den här krabaten skulle matte  a l d r i g  trampa ihjäl.. Ung vinbergsnäcka utanför vår trappa.. D o m  snäckorna importerade mattes mänska på sjuttiotalet.. Detvillsäja han  s t a l  dom på Bäckaskog.. Där matte för övrigt snodde sykomorlönnen för tre år sen..


 

Dom här föremålen har börjat dyka upp igen.. Matte tror att det är aborterade ägg..










Av Kerstin Frithiof - 16 april 2018 08:51

     

Så här gör vi på morgnarna.. 


Fast.. förstås.. dessförinnan är det  n a t t.. Dom senaste nätterna har jag väckt matte och behövt gå ut..Flera gånger.. Och matte har stapplat upp och följt med mej..


När hon sen har vaknat har hon sett till så att jag fått mina piller, och sen har hon lämnat mej.. Det ska nämligen gå en timme innan jag får äta efter medicineringen..


Under den timmen har jag lyckats ta mej ner på golvet och förorenat..


Så inte i morse.. Visserligen hade jag tagit mej ur sängen, men jag hade  i n t e  misslyckats..


Den mat jag får är kokt mosad morot, skonkost och kyckling.. Plus adaptin mot lös mage..


Efter frukosten gick vi en hel runda runt kvarteret.. Bra fart blev det när jag spanade in grannens stora Svea.. Henne har jag hälsosam respekt för..


--Håller jag på att bli  f r i s k  nu,  matte.. LIlla Hallon är grundligt  t r ö t t  på att vara sjuk..


--Jag  v e t  inte min förtjusing.. Men jag  h o p p a s.. 


--Vet du, matte.. Det gör lilla Hallon också..

 

Scilla och vårstjärnor runt vårt gamla bigarråträd.. Det som alikorna plundrade i somras..












Av Kerstin Frithiof - 15 april 2018 08:19

     

Lilla hunden traskar omkring i huset.. Lite planlöst sådär.. 


Matte är lika planlös hon.. Lessen och vilsen dessutom..


--Varför är du så lessen, matte.. Lilla Hallon finner ingen anledning till lessamheter..


--Jag är så lessen för att du inte mår  b r a.. För att du låg som mer eller mindre  m e d v e t s l ö s  hela eftermiddagen i går, och för att jag inte kan göra ett enda dugg åt det..


--Jo men det  k a n  du, matte.. Så här god mat har jag aldrig fått förr.. Dessutom tar du ut mej i natten hur trött du än är..


--Men i morse missade jag en rastning.. Matte hänger med huvet..


--Men då torkade du  u p p.. 


--Upp med hakan, matte.. Lilla hunden klagar inte på servicen..


Behöver lilla hunden tala om, att stämningen här hemma är synnerligen  d ä m p a d.. Jag förstår inte varför.. Men matte har en sorg hon bär på.. En mycket ofattbar sådan..

 

För två veckor sen var det snö.. Lilla hunden var  t v e k s a m  till att gå ut..


Snön är borta, men matte får  l y f t a  ut mej iallafall.. Benen bär inte riktigt längre..





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards