brimikshallon

Alla inlägg under april 2018

Av Kerstin Frithiof - 15 april 2018 08:19

     

Lilla hunden traskar omkring i huset.. Lite planlöst sådär.. 


Matte är lika planlös hon.. Lessen och vilsen dessutom..


--Varför är du så lessen, matte.. Lilla Hallon finner ingen anledning till lessamheter..


--Jag är så lessen för att du inte mår  b r a.. För att du låg som mer eller mindre  m e d v e t s l ö s  hela eftermiddagen i går, och för att jag inte kan göra ett enda dugg åt det..


--Jo men det  k a n  du, matte.. Så här god mat har jag aldrig fått förr.. Dessutom tar du ut mej i natten hur trött du än är..


--Men i morse missade jag en rastning.. Matte hänger med huvet..


--Men då torkade du  u p p.. 


--Upp med hakan, matte.. Lilla hunden klagar inte på servicen..


Behöver lilla hunden tala om, att stämningen här hemma är synnerligen  d ä m p a d.. Jag förstår inte varför.. Men matte har en sorg hon bär på.. En mycket ofattbar sådan..

 

För två veckor sen var det snö.. Lilla hunden var  t v e k s a m  till att gå ut..


Snön är borta, men matte får  l y f t a  ut mej iallafall.. Benen bär inte riktigt längre..





Av Kerstin Frithiof - 14 april 2018 08:52

     

I natt sov vi gott.. Utom vid två tillfällen när lilla Hallon "behövde"..


Igår kokade matte morötter och gjorde mos till mej.. 


Fru Ferm, den dam som matte köpte sin första hund, Bam-Bellas Joker" av, tipsade vid nåt tillfälle matte om att kokt morot ska vara bra vid lös mage..


Gott är det iallafall..


För en tid sen var det extrapris på kycklingbröst både i Mjällby och i Mörrum, och min mänska lade upp ett litet lager..


Just nu ligger dom sista i ugnen och lagas till.. Matte planerar att både hon och lilla hunden ska ha mat ett tag framöver..


Nån som minns mattes "monstersticke"..

 

Dom  ä r m a r  matte med stor möda stickade, blev alldeles för tunga och fick skrotas..


Igår satte min mänska igång att tillverka ett par tunnare, som förhoppningsvis inte ska dra sönder stickkroppen..

   

Den här ärmen blir  r ö d  som synes.. Sticksättet kallas "alpstickning".. Garnet heter Ulrika..


Lilla hunden har varit ganska kry dom sista dagarna.. Bortsett från lösmagen förstås.. Nåra  k r a m p e r  har jag inte haft sen medicinen sattes in.. Om lite drygt en vecka ska vi träffa veterinär Andrea igen.. 








Av Kerstin Frithiof - 13 april 2018 07:21

     

I går morse kom lilla hunden till skogen..


Det var så här:

Klockan sju fick jag min medicin, inlindad i ost som vanligt..


När matte kom för att hämta mej efter en timme, fann hon att jag  i n t e  svalt medicinen.. Pillan låg i sängen, men  o s t e n  var borta.. (Dessutom hade jag klickat lite på golvet)..


Ny pilla och väntan en timme på frukost..


D å  tog matte lilla hunden och åkte till Stiby. .


Vi gick en liten runda, och det gick förvånanvärt bra.. Och vi kom hem i precis rätt tid för frukost..


Rörmokar Johan kom i går eftermiddag och rensade vårt tvättställ..


Matte nästan  d o g  när hon såg så igenproppat det var.. Nu rinner det fint för första gången på bra länge..


Matte har varit lite bekymrad för sina summerwind-rosor..


Hon planterade lavendal bland rosorna i tro att det skulle bli en bra kombination.. Det blev det  i n t e.. Lavendeln tog över helt och hållet..


I går tog hon bort lavendeln.. En väninna hade nämligen uttryckt en önskan att få sådana buskar..


Matte var glad och väninnan var glad.. Gladast blir nog iallafall rosorna..

 

Nu ska väl dom här vackra blommoerna återfå sitt område.. 














Av Kerstin Frithiof - 12 april 2018 07:25

     

Tänk, igår eftermiddag blev jag frisk igen.. Iallafall  n ä s t a n  frisk.. 


Matte kokade ett hjärta, och gav mej.. Givetvis inte  h e l a,  men små bitar i den vanliga hundmaten, och jag lät mej väl smaka..


På morronen kunde jag knappt stå på benen, men på eftermiddagen var det ganska bra fart på mej.. Ända ner i tallet gick jag..


Hoppas.. Hoppas.. Vi hoppas så otroligt hett.. 


Det har varit kallt och  b l å s t  ett par dar, så mattes trädgårdsstädning fick gå i sta..


I stället städade hon  b a d r u m m e t.. Och i dag får rörmokarna komma och rensa avloppet till tvättstället..

 

--Jag begriper inte, sa matte argt, jag begriper  i n t e  varför badrummen i äldre hus ska vara så små och svårstädade.. Rent  i n v a l i d i s e r a n d e,  sa hon  ä n n u  argare..


Mattes duktiga och praktiska barndomskamrat U.. föreslog, att matte skulle städa lite  o f t a r e.. Då skulle det gå  l ä t t a r e,  sa hon..


Men min mänska  h o n  påstår, att hon inte är  b y g g d  för städning.. 


Frågan är vad hon  ä r  byggd för..


När jag var sjuk och soffliggande i går for matte och Agneta till Stiby för att titta på blommor..

   

Dom tittade lite på  m u r g r ö n a  också.. D e n  växten är det gott om nere bland avenbokarna..













Av Kerstin Frithiof - 11 april 2018 08:28

     

Idag bullrar det i min lilla mage igen.. Matte har tryckt i mej medicin.. Jag  v e t  att hon menar väl, men jag gillar inte när hon gör så..


Vi pratade med veterinär Andrea i går, och på henne verkar det som om det  k a n  bli bra med lilla hunden..


Matte svävar mellan hopp och förtvivlan..


Själv säjer jag inte så mycket.. 


Min mänska plockade fram ett kort där jag och min lilla mor sitter och sjunger i hallen..


 

"Den vackraste visan"  kallar matte kortet.. D e t  är förstås att ta i..










Av Kerstin Frithiof - 10 april 2018 06:47

     

Två gånger i natt vaknade jag och började vandra runt i sängen..


Och matte upp.. På med paltorna och ut med vovven.. Första gången traskade vi runt i trädgårn nog en halvtimme, men inget kom..


En timme senare lyckades det, och efter  d e n  promenaden sov jag gott ända till morronen.. Matte sov märkligt nog också gott..


--Jag  g ö r  det, när jag inte behöver ligga på helspänn för att kolla hur du mår, lilla korv..


Igår var det sommarväder.. Tänk, från vinter till sommar på nåra fattiga dar, sa matte förundrad..


Hon har börjat röja i rabatterna, och  d ä r  är det mycket att göra..


Nu är det så, att min mänska fort blir  t r ö t t,  så den här uppsnyggningen kommer att ta tid..


 

Målet att sträva mot.. 


--Nästan som ett litet paradis, säjer matte förundrat..


--Men det är långt kvar, säjer lilla hunden..


Igår såg vi flera vingalökar.. Så kallades  f j ä r i l a r  i mattes barndom..


Det finaste fjärilsnamn som finns, har danskarna: sommarfågel..













Av Kerstin Frithiof - 9 april 2018 08:00


L i t e,  l i t e  bättre för var dag.. Nog tycker både matte och lilla hunden, att han har blivit starkare.. Han har inte heller krampat sen han fick sin medicin..


Visserligen behöver han gå upp om nätterna fortfarande, men matte säjer, att  d e t  står hon gärna ut med..


--Jag kan sova vidare sen, säjer hon..


Igår klippte matte ner björnbärsbuskaget och förpassade det till ogrästunnan.. D e n  tunnan behandlar matte numera med största respekt..


Våren har rivstartat.. Överallt i trädgårdarna blommar tidiga lökväxter.. Så även hos oss..

 


Nåt som gläder matte mycket är, att  r a m s l ö k e n  har förmerat sej ordentligt:

 


Det är sex år sen matte stal ett par lökar i Nymölla, och för varje år blir dom fler och fler.. Förra året använde hon en del i matlagningen.. Hon påstå, att ramslök smakar som  v i t l ö k..  Bara mildare.. Vitlök odlar honför övrigt också.. Hon är en riktig Åsa-Nisse min mänska..


Det blir sol i dag också, och matte ska väl röja i trädgårn liksom igår..














Av Kerstin Frithiof - 8 april 2018 06:33

     

Igår var det en jobbig dag för både hund och mänska.. J a g,  lilla Hallon var trött och  m y c k e t  låg efter nattens magsjuka.. Dessutom gör medicinen mot kramper mej ordentligt trött..


Matte var trött hon också.. Trött och bekymrad för sin lilla hund..


Ändå beslöt hon sej för att gå ut och röja bland björnbärsbuskarna.. Dom som är så taggiga..


Det bar sej inte bättre än att min mänska välte ogrästunnan och  for rakt in i den med huvet före.. Rakt in i björnbärsklippet..


Hon slog givetvis närapå ihjäl sej.. Stack sej gjorde hon också.. Jämrade sej och tyckte  s y n d  om sej..

 

När Agneta sen ringde för att höra hur det var med lilla hunden, berättade matte och sitt hemska äventyr i ogrästunnan..


Och Agneta till att storskratta..


--Det var faktiskt den bästa medicinen, sa matte.. Plötsligt kunde hon själv  se sej själv ligga i tunnan med bara fötterna utanför.. Men  o n t  gjorde det.. Löjligt eller inte..


I natt har lilla hunden bara varit ute en gång.. 


Mina piller har jag tagit för en stund sen och snart ska jag stiga upp och börja dan..


Om min mänskas mänska levat hade han fyllt 90 som igår.. D e t  tycker matte är obegripligt.. Han blev 57..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards