brimikshallon

Alla inlägg den 6 juni 2018

Av Kerstin Frithiof - 6 juni 2018 07:38

     

I nåt sammanhang var det nån som yttrade ordet "fördomsfull".. Givetvis var det inte sej  s j ä l v  vederbörande menade.. Men jag  började fundera..


Frågan var: är  j a g  fördomsfull..


Och svaret måste tyvärr bli: Ja, det är jag.. Riktigt hisnande fördomsfull..


Fullt så blåögd att jag inbillar mej att barn är rara, är jag inte.. Ett långt lärarliv har lärt mej att dom är rara bara så länge vuxenvärlden inte tillåter nåt annat..


Inte heller inbillar jag mej att pensionärer är snälla och gulliga.. Eller att alla hundar gillar att bli klappade..


Men för övrigt har jag massor med fördomar.. (Det konstiga är, att jag inte kan erinra mej en enda just nu, men dom finns.. Var så säker)..


Jag tror jag ska börja föra bok om mina fördomar.. Så fort jag kommer på mej med att vara fördomsfull ska jag skriva upp det.. D e n  boken kommer fort att bli fullskriven.. Jag lovar..


Det är nationaldagen i dag.. Om  d e n  har jag en och annan fördom: tillexempel att det bara är militärer som firar den..


Och så börjar Sweden Rock i dag.. Om  d e t  evenemanget har jag haft ett helt gäng fördomar, men dom har släppt allt efter jag har insett vilket  t r e v l i g t  arrangemang det hela är..


Så är det kanske: Ju bättre man lär känna en företeelse (eller person) desto snabbare släpper fördomsfullheten..


Med denna fundering menar jag helt visst inte att man ska säja ja och amen till vilka stolligheter som helst, bara för att man inte vill stämplas som fördomsfull..


Rädslan för att bli stämplad som nånting är nog väldigt svenskt.. Rasist tillexempel.. För att barnen sjunger "Den blomstertid" på skolavslutningen.. Tillåmed i  k y r k a n.. Det är nog den ultimata ängsligheten.. Eller är det bara jag som är fördomsfull när jag tycker det.. 


Apropå  k y r k a n: Jag var där i söndags och blev nästan rörd till tårar när kantorn spelade "lilla Idas sommarvisa" som postludium..


J a g  kunde iallafall inte låta bli att gnola med lite.. Hade gärna sjungit för full hals, men det hade kanske inte varit så lämpligt.. Eller är det bara fördomsfullt att jag tror att nån tagit illa vid sej..


 


Underbara vovvarna.. Ni sitter för evigt och sjunger i mitt hjärta.. Jag är så glad att jag har den här bilden..




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards