brimikshallon

Alla inlägg den 15 juli 2018

Av Kerstin Frithiof - 15 juli 2018 06:44


Tänk vad man förändras under resans gång.. Nu har  m i n  resa varit ganska lång, så det är kanske inte att undra på att förändringen är ytterst märkbar..


Så här var det:

För 60 år sen såg jag "Sommarnattens leende" på bio.. Egentligen fattade jag inte mycket av filmens vuxna och sofistikerade  erotik.. Hur skulle jag ha kunnat det, förresten.. Av filmen mindes jag nada..


Vad jag däremot  m i n n s  är med vilken omsorg jag  k l ä d d e  mej innan jag åkte iväg.. D e t  hade kanske också en erotisk underton.. Fast  d e t  begrep jag inte heller..


För 30 år sen såg jag om filmen.. Nu på TV.. Mitt spontana omdöme var "Gud vilken smörja".. Jag begrep tydligen inte mera än jag gjorde när jag var 16.. Men jag hade inte längre ungdomens öppna sinne utan bara sågade..


Igår kväll såg jag den för tredje gången.. På TV i samband med Bergmans 100-årsdag..


Äntligen har jag vuxit ifatt "Sommarnatten"..


Vilken otroligt förunderlig film.. 


Sommarnatten har tre leenden, och jag behövde tre föreställningar under en tid av 60 år för att inse  d e t.. 


Den  h ä r  sommaren ångar på.. Inte med leenden utan med flatskratt..

 

Bild från mitt köksfönster klockan kvart i sju denna soliga, heta morron.. 


För att inte smälta bort kommer jag och Agneta att tura i Karlshamns skärgård.. Ända till Ronnebyhamn och tillbaka

ämnar vi oss..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards